Friday, August 26, 2016

Feudal Beragama

Saya kira, sedikit komentar seputar isu pencabulan seksual kanak-kanak bawah umur yang dilaporkan berlaku di sebuah Maahad Tahfiz, boleh dicoretkan juga di sini.

Pertamanya, kita serahkan kepada pihak polis menjalankan siasatan penuh lagi adil bagi kes jenayah ini. Moga-moga kebenaran jua yang terserlah.

Dalam pada isu ini hangat menerusi corong-corong media sosial, saya terlopong memerhatikan gelagat manusia yang kononnya beragama, tetapi begitu feudal cara mereka berfikir dan menanggapi isu begini.

Kasus perdebatan dan wacana dalam isu ini, yang sepatutnya adalah seputar hak keselamatan dan maruah kanak-kanak, bertukar kepada wujudnya agenda menjatuhkan dan mencemarkan institusi agama Islam.

Kata mereka, ini agenda jahat untuk menjatuhkan Islam.

Kata mereka lagi, ini adalah usaha untuk membuka aib agamawan dan ustaz, serta melempar najis kepada institusi pendidikan agama Islam.

Kata mereka lagi, usaha begini adalah keji, dan mereka yang turut menyokong kempen membongkar jenayah ini, akan terpalit dengan dosa fitnah dan dihumban ke neraka. Allahu...

Sampai begitu sekali feudalnya cara puak-puak yang kononnya beragama ini, berfikir. mereka lebih utamakan nama baik sekolah, dan nama baik ustaz sanjungan mereka, berbanding meneliti dan memayungi nasib dan masa depan anak-anak kecil yang dianiayai itu.

Kita hairan juga, dari mana timbulnya idea bahawa ini agenda untuk menjatuhkan Islam dan memaksa madrasah gulung tikar?

Dari awal mula lagi, kita bercakap soal hak kanak-kanak yang dianiayai. Jika kes tersebut berlaku di MCKK dan dilaporkan, atau lain-lain institusi sekalipun, ianya akan dilayan dengan cara yang sama.

Mengapa perlu dikaitkan usaha pembongkaran ini sebagai agenda untuk menjatuhkan Islam?

Mengapa sampai begitu jauh sekali, puak-puak feudal ini tersasar?

Masalah juga, apabila masyarakat kita terlalu menyanjung dan mengangkat tinggi seseorang agamawan, sehinggakan seolah-olahnya, darjat agamawan tersebut maksum — tidak dihinggap dosa, tidak boleh disentuh, apatah lagi diungkit kesilapannya.

Tulisan yang lepas, saya bercakap soal conscience. Jadinya kita bertanya, manusia feudal begini masih bersisakah conscience mereka?

Islam tidak menganjurkan kita mencipta fitnah, dan Islam juga tidak menganjurkan kita melindungi pencabul kanak-kanak. Islam menyuruh kita melindungi hak kanak-kanak, menyayangi dan mengasihi mereka.

Bidalan masyarakat kita mengajar, tak ada ribut masakan daun bergoyang.

Kita memohon yang baik-baik buat anak-anak yang menjadi mangsa. Moga ALLAH melindungi mereka dan mengasihi serta melimpahkan rahmat kepada keluarga mereka.

Tuhan, tunjukilah kebenarannya moga dengan itu nasib dan maruah anak-anak kecil ini terbela...

Monday, August 22, 2016

Darihal Conscience

Saya masih mencari-cari alih bahasa yang tepat bagi memaksudkan conscience dalam Bahasa Melayu. Sehingga ke hari ini, hanya satu frasa yang mungkin boleh dimajukan, iaitu hati nurani.

Conscience adalah suatu keadaan pemikiran, atau kognisi, yang memandu rasional dan emosi bagi menilai beza baik dan buruk, benar dan salah, dan segala yang memaksudkan dua hal yang berbeza dari unjuran kompas moral.

Boleh jadi, ianya suatu bentuk suara hati, atau perasaan yang paling dalam ketika seseorang mahu mengambil sesuatu keputusan, atau memutuskan tindakan mereka yang seterusnya.

Conscience, mungkin tidak salah untuk dianggap sebagai neraca dalam proses pertimbangan tersebut — baik ianya wajar atau tidak, membawa kebaikan atau keburukan.

Hari ini saya terbaca satu perkongsian netizen menerusi Facebook, yang bercerita pengalamannya bersama seorang pemandu Uber yang berhenti kerja selaku pegawai polis dan sepenuh masa menjadi pemandu Uber.

Alasan si pemandu Uber, kerjanya yang terdahulu tidak jujur — begitu kotor, penuh dengan rasuah dan barah itu merebak pada sekalian tingkat pentadbiran termasuklah ketuanya sendiri. Jadi, dia mengambil keputusan untuk meletak jawatan dan mencari pekerjaan yang jujur.

Pemandu Uber itu adalah contoh paling baik untuk dibawa dalam diskusi ini.

Kemampuannya untuk menilai baik dan buruk ekosistem pekerjaannya dan natijah pada diri, keluarga dan masyarakatnya jika dia memilih untuk kekal di sana, adalah hal yang jarang-jarang berlaku dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini.

Kemampuannya itu, didorong oleh kuasa conscience. Suatu kognisi yang membangkit rasa sedar dan bersalah jika dia terus di tempat itu, dan kekesalannya pada sebuah sistem yang rosak, lantas conscience memandu keputusannya untuk keluar dari sistem tersebut.

Menulis begini mudah. Sangat mudah, tetapi realitinya tidak begitu.

Kita boleh bawakan lain-lain situasi.

Dulu, pernah suatu video bagaimana ladang penghasilan produk tenusu menyeksa dan membunuh anak-anak lembu yang baru lahir untuk mereka mengambil susu ibu lembu tersebut, viral.

Ramai yang memarahi penganiayaan tersebut, tetapi tidak ramai yang mampu merajinkan diri mereka melakukan sedikit homework bagi menyelidik syarikat tenusu manakah yang bersih dan bertanggungjawab, dan yang sebaliknya — sebelum mereka membeli susu segar di pasaraya.

Atau, mereka yang melancong ke Thailand umpamanya, berseronok menunggang gajah yang dikurung secara kejam, atau bersuka ria bergambar dengan harimau yang lali disuntik dadah, atau berhibur dengan pertunjukan sarkas binatang.

Juga, mereka yang berseronok dengan keletah binatang liar yang dikurung dalam zoo — orang utan, gajah, harimau, ikan lumba-lumba dan pelbagai lagi.

Dalam pada kasihan mereka terhadap ‘terperangkapnya’ binatang-binatang tersebut, mereka tidak mampu untuk menahan diri dari memboikot zoo dan seangkatannya dari tentatif pelancongan mereka.

Atau, ketika kita berkunjung ke restoran di hotel-hotel terkemuka. Selak sahaja halaman menu istimewa yang dihidangkan, terpampang jelas hidangan sup ikan yu atau lain-lain hidangan eksotik, contohnya telur penyu.

Saat tersebut, masih tercegat kita untuk menikmati juadah di situ, atau kita akan memilih untuk keluar mencari restoran yang lain?

Atau, lain-lain situasi yang menuntut kita berfikir soal kemanusiaan, keadilan, kasih sayang, prinsip, kebenaran dan seumpamanya.

Beberapa situasi tadi, masih bersifat individualistik jika mahu dibandingkan dengan hal yang melibatkan soal integriti undang-undang, rasuah, tatacara pentadbiran, tatakelola kewangan negara dan pemerintahan seluruhnya.

Paling mudah, kita rujuk pada skandal 1MDB. Mungkin tak perlu lagi kita persoalkan conscience pelaku-pelaku 1MDB, tetapi persoalan conscience yang wajar diketengahkan adalah kepada masyarakat terbanyak.

Bagaimana kita bersikap dalam isu ini?

Bagaimana kita memilih untuk menyatakan pendirian dalam isu ini?

Bagaimana kita melunaskan bahagian tanggungjawab kita dalam isu ini, terutamanya dalam hal untuk menyedarkan masyarakat bahawa negara kita sedang dilanda musibah yang besar?

Persoalan-persoalan ini memberi jawapan kepada kita, perihal sihat atau tidak conscience dalam diri kita yang sebenarnya. Ataupun, ianya sudah lama mati. Ataupun, ianya tidak memberi peri maksud yang penting akan kewujudannya pada jiwa kita.

Hati nurani, atau suara kecil yang dalam — conscience — itulah yang memberi panduan kepada kita untuk bersikap dengan sikap yang benar, hidup berprinsip, jujur dan menjadi manusia yang baik.

Terlalu banyak kesakitan yang dunia alami pada hari ini — peperangan, kemiskinan, kebuluran, kebobrokan pemerintahan, manipulasi, pengkhianatan amanah—berpunca dari matinya conscience.

Untuk menjadi manusia yang penuh conscience, sewajarnya bermula dengan menjadi manusia pemberani, yang bukan pengecut untuk berdiri dengan prinsip. Walaupun, paradoks dunia hari ini ramai manusia yang melarikan diri dari masalah, bersandar pada alasan conscience mereka.

Contoh mudah, beberapa perwakilan Senat Amerika Syarikat dikecam tidak mempunyai conscience apabila menolak usul melancarkan kempen persenjataan di Timur Tengah.

Mereka cuba menyandarkan sifat pengecut mereka untuk mempertahankan prinsip keadilan universal, pada alasan conscience, agar tindakan kempen persenjataan itu diabsahkan, dihalalkan majoriti. Mereka membakar sentimen dengan alasan conscience.

Hal begini mengingatkan kita pada kata-kata Lord Henry kepada Basil dalam The Picture of Dorian Gray, sebuah karya Oscar Wilde; “Conscience and cowardice are really the same things, Basil. Conscience is the trade — name of the firm. That is all.

Manusia seringkali, secara bermasalah, menyandarkan tindakan mereka yang jauh dari prinsip kebenaran, pada alasan bertindak mengikut conscience mereka. Kurang lebih, itulah yang cuba disampaikan oleh Lord Henry kepada Basil.

Menjadi pemberani, adalah prasyarat kepada conscience kembali hidup dalam jiwa seseorang manusia. Banyak sisi yang boleh kita wacanakan perihal conscience. Persoalan mengenai conscience, adalah meditasi yang perlu setiap insan lakukan.

Pemandu Uber tadi adalah seorang pemberani, kerana dia tidak justifikasikan kebimbangannya ‘putus rezeki’ sebagai pegawai polis untuk terus berada dalam sistem yang bobrok begitu, sebaliknya dia berdiri kejap atas prinsip untuk mencari rezeki yang halal.

Hanya dengan conscience, kita menjadi manusia yang benar berjiwa seorang manusia.

Friday, August 19, 2016

Olimpik dan Kemanusiaan

Owen Gibson menerusi komentarnya dalam The Guardian, mengingatkan kita betapa Olimpik 2016 di Rio de Janeiro, Brazil telah kehilangan suatu peluang keemasan untuk meraih pingat emas bagi model kemanusiaan mapan.

Dalam pada kerancakan dunia seluruhnya menonton atlet mereka beraksi, ribuan rakyat Brazil terutamanya di sekitar Rio de Janeiro mendekam air mata, menangis kegelisahan akibat kehilangan rumah dan punca rezeki akibat projek Olimpik.

Ini kisah sedih di sana. Masih segar dalam memori saya ketika melawat sendiri favela di Rio tiga tahun yang lepas melihat dengan dekat ‘kehidupan’ di perbukitan kemiskinan itu. Tuhan, tidak tergambar dengan kata-kata. Sungguh.

Apabila membaca laporan-laporan penindasan yang dilakukan oleh kerajaan tempatan Brazil bagi memberi laluan kepada projek Olimpik 2016 berjalan lancar, yang menatijahkan kesengsaraan pada rakyat terbanyak yang sudah tersedia sempit kehidupan mereka — saya kelu.

Sebenarnya, perkara itu boleh dielak. Kesengsaraan itu boleh dikurangkan. Kezaliman dan penindasan itu jauh lebih dari mampu untuk tidak diadakan. Tetapi, itu pilihan mereka selaku tuan rumah sukan berprestij itu.

Kita tidak tahu mengapa kisah-kisah begini sering menjadi tajuk berita saban pesta sukan-sukan besar seumpama Olimpik dan Piala Dunia diadakan.

Mungkin, agak saya, keghairahan tuan rumah untuk menyediakan ruang yang selesa kepada tetamu yang datang bertandang ke negara mereka, menyebabkan rakyat mereka perlu menanggung segala susah itu.

Mungkin juga, angkara perlumbaan ego tuan rumah. Beijing cuba menjadi lebih gah dari Athens. London akan berusaha menjadi lebih gah dari Beijing. Dan tentulah adat yang sama juga berulang di Rio de Janeiro.

Akibatnya, kemanusiaan menjadi bayaran kepada keghairahan dan perlumbaan ego itu.

Kita tidak tahu, bilakah akan berlangsungnya, sebuah pesta Olimpik yang menganjurkan semangat Citius, Altius, Fortius bukan sahaja di padang dan balapan, tetapi turut jua pada rasa kemanusiaan itu sendiri.

Thursday, August 18, 2016

Seni Lukis Yang Piatu

Seminggu yang lalu, Tuhan kurniakan peluang bersua muka dan menjamu akal dalam perbincangan bersama Faizal Hj. Zainal, salah seorang pelukis warna air (dan pelbagai medium lain lagi) yang hebat di tanah air kita.

Sesiapa yang mengikuti beliau menerusi halaman Facebook, tahu benar siapa gerangan Faizal Hj. Zainal — pelukis, cikgu seni yang memiliki studio di Bandar Baru Bangi, pembaca buku tegar dan gemar bercerita sejarah Bangi dan Kajang.

Sebenarnya, ia semacam rezeki, pergi ke sana menemani Azman Nor, yang juga merupakan seorang pelukis warna air yang sedang meningkat naik di Malaysia.

Dijadikan cerita, kami berbual soal susur galur seni lukis di Malaysia, khususnya warna air. Timbul persoalan dalam benak saya, perihal tergantungnya susur galur sejarah seni lukis di Malaysia, yang bersifat “muncul secara tiba-tiba” pada era lewat 20-an.

Rasa kaget begini, ada asas tersendiri.

Pertama, kita terbiasa mendengar kisah kegemilangan pemerintahan di Melaka, kalaupun ianya tidak mencapai tahap peradaban, namun begitu kegemilangan di Melaka tiada diterjemahi langsung dalam mana-mana catatan berbentuk seni lukis — sebagaimana di lain-lain tempat.

Contoh mudahnya, catatan berbentuk lukisan minyak yang memaparkan gaya hidup bangsawan era Renaissance. Tetapi, hal begini tidak wujud dalam susur galur sejarah seni lukis di Malaysia.

Kita seolah-olahnya terputus sanad.

Kata Abang Faizal, seni lukis di Malaysia tidak mempunyai pengalaman-pengalaman sebagaimana seni lukis di Eropah berkembang, di mana mereka melalui fasa demi fasa sehingga mencapai tahap yang kita lihat pada hari ini.

Pengalaman yang dimaksudkan, adalah pembabakan perkembangan seni.

Seumpama seni di Eropah melalui pengalaman Renaissance, berkembang sehingga ke babak surealisme, impresionisme, pasca-impresionisme dan selanjutnya bermula abad ke-15 sehingga awal abad ke-20.

Pengalaman-pengalaman begini, tidak berlaku di Malaysia.

Kita membaca sejarah warna air di Malaysia bermula lewat 20-an dari sosok bernama Yong Mun Seng. Ianya pada awal abad ke-20. Jadinya kita bertanya, mengapa muncul tiba-tiba begitu sahaja, tanpa ada sejarah dan leluhur yang boleh dijadikan premis kewujudannya?

Timbul persoalan pada benak kami semua, pada sehebat dan seagung Melaka yang tidak segan untuk dipanggil sebagai peradaban di bumi Nusantara waktu itu, tidak tertinggal walau sekeping warisan seni lukiskah?

Tidak wujudkah mana-mana lukisan dalam apa saja medium bagi menggambarkan suasana kehidupan bangsawan ketika itu, bagaimana masyarakat berjual-beli dan pelbagai lagi?

Apakah sultan-sultan dan pembesar terdahulu tidak mempunyai barang sedikit keinginan untuk mengabadikan potret mereka dalam bentuk seni lukis, sebagaimana di Eropah yang mana bangsawan mengupah para pelukis mengacah wajah mereka pada kanvas-kanvas potret?

Maksud saya di sini, persoalan-persoalan itu akhirnya pergi pada suatu sudut, yakni mustahil akan berlaku hal-hal di atas pada adab kebiasaan sebuah masyarakat semaju Melaka.

Sebab itulah, kita tertanya-tanya, lahirnya seni lukis di Malaysia, terutamanya seni warna air seolah-olahnya tiba-tiba muncul — tanpa guruh tanpa ribut. Bunyinya tidak masuk akal dan pelik.

Saya merasakan, suatu kajian yang lebih menyeluruh, mendalam, dan kita tahu akan memakan masa yang amat lama, harus segera dilaksanakan, dimulakan, bagi menggali semula misteri ini, agar persoalan-persoalan itu tidak tergantung tak bertali.

Contohnya, apakah wujud suatu usaha terancang di peringkat kolonial untuk menghapuskan sisa-sisa warisan seni Nusantara, termasuklah kita sedar betapa banyak manuskrip sastera Nusantara diangkut ke bumi Eropah zaman itu?

Pertanyaan-pertanyaan begini, tidak akan terjawab di sini melainkan projek kajian ini benar-benar dilancarkan dan mendapat sokongan padu dari pihak kerajaan sendiri.

Sudah pasti, pada hari ini, kalaupun kita boleh bertanya, hanya satu soalan yang absah; di mana titik asalan yang harus kita mulakan?

Jika tidak, kita akan terus menerus dalam kehilangan.

Saturday, August 13, 2016

Loss of Adab

On loss of adab, an abridgement from the Introduction of Syed Muhammad Naquib al-Attas's Aims and Objectives of Islamic Education, at the First World Conference on Islamic Education held at Mecca in 1977.

As to the internal causes of the dilemma in which we find ourselves, the basic problems can — it seems to me — be reduced to a single evident crisis which I would simply call the loss of adab.

I am here referring to the loss of discipline — the discipline of body, mind, and soul, the discipline that assures the recognition and acknowledgement of one's proper place in relation to one's self, society and Community; the recognition and acknowledgement of one's proper place in relation to one's physical, intellectual, and spiritual capacities and potentials; the recognition and acknowledgement of the fact that knowledge and being are ordered hierarchically.

Since adab refers to recognition and acknowledgement of the right and proper place, station, and condition in life and to self-discipline in positive and willing participation in enacting one's role in accordance with that recognition and acknowledgement, its occurrence in one and in society as a whole reflects the condition of justice.

Loss of adab implies loss of justice, which in turn betrays confusion in knowledge.

In respect of the society and community, the confusion in knowledge of Islam and the Islamic world-view creates the condition which enables false leaders to emerge and to thrive, causing the condition of injustice.

They perpetuate this condition since it ensures the continued emergence of leaders like them to replace them after they are gone, perpetuating their domination over the affairs of the Community.

Thus to put it briefly in their proper order, our present general dilemma is caused by:

  1. Confusion and error in knowledge, creating the condition for:
  2. The loss of adab within the Community. The condition arising out of (1) and (2) is:
  3. The rise of leaders who are not qualified for valid leadership of the Muslim community, who do not possess the high moral, intellectual and spiritual standards required for Islamic leadership, who perpetuate the condition in (1) above and ensure the continued control of the affairs of the Community by leaders like them who dominate in all fields.

All the above roots of our general dilemma are interdependent and operate in a vicious circle.

But the chief cause is confusion and error in knowledge, and in order to break this vicious circle and remedy this grave problem, we must first come to grips with the problem of loss of adab, since no true knowledge can be instilled without the precondition of adab in the one who seeks it and to whom it is imparted.

Thus, for sublime example, God Himself commands that the Holy Quran, the Fountain of all true knowledge, cannot even be touched in approach save through the prescribed adab or ritual purity.

Knowledge must be approached reverently and in humility, and it cannot be possessed simply as if it were there available to everyone irrespective of intention and purpose and capacity. Where knowledge of Islam and the Islamic world-view is concerned, it is based on authority.

Since Islam is already established in perfection from the very beginning, requiring no further developmental change nor evolution towards perfection, we say again that adequate knowledge about Islam is always possible for all Muslims.

There can be no relativism in the historical interpretation of Islam, so that knowledge about it is either right or wrong, or true or false, where wrong and false means contradiction with the already established and clear truth, and right and true means conformity with it. Confusion about such truth means simply ignorance of it, and this is due not to any inherent vagueness or ambiguity on the part of that truth.

The interpretation and clarification of knowledge about Islam and the Islamic world-view is accomplished by authority, and legitimate authority recognizes and acknowledges a hierarchy of authorities culminating in the Holy Prophet, upon whom be Peace.

It is incumbent upon us to have proper attitude towards legitimate authority, and that is reverence, love, respect, humility and intelligent trust in the veracity of the knowledge interpreted and clarified by such authority.

Reverence, love, respect, humility and intelligent trust can be realized in one only when one recognizes and acknowledges the fact that there is a hierarchy in the human order and in authority within that hierarchy in the matter of intelligence, spiritual knowledge and virtue.

In respect of the human order in society, we do not in the least mean by 'hierarchy' that semblance of it wherein oppression and exploitation and domination are legitimized as if they were an established principle ordained by God.

The fact that hierarchical disorders have prevailed in human society does not mean that hierarchy in the human order is not valid, for there is, in point of fact, legitimate hierarchy in the order of creation, and this is the Divine Order pervading all Creation and manifesting the occurrence of justice.

God is the Just, and He fashions and deploys all Creation in justice.

In order that mankind generally might recognize and acknowledge the just order, He has bestowed upon His Prophets, Messengers and men of piety and spiritual discernment, the wisdom and knowledge of it so that they in turn might convey it to mankind who ought to conform with it as individuals and as a society.

And this conformity with that order is the occurrence of adab; the resulting condition of that conformity is justice.

Monday, August 8, 2016

“There has to be a point at which you say, 'Enough,'”

Dalam pertemuan antara Obama dan Lee Hsien Loong di White House, Obama telah menghamburkan kritikan terhadap Trump dalam tempoh LIMA minit yang cukup tajam dan keras.

Katanya, sudah tiba masanya untuk pemimpin utama Republikan menjarakkan diri mereka dari Trump.

Cukup-cukuplah, mudahnya begitu mesej Obama kepada kepala-kepala utama Republikan.

Saya terfikir, mesej yang sama juga harus disampaikan kepada Najib Razak dan gerombolannya. Cukup-cukuplah, sebelum amarah rakyat meledak tanpa terkawal kelak.

Ini bukan teori lagi. Kita dapat lihat dan belajar sendiri dari pengalaman bagaimana kemarahan rakyat Libya yang tidak diendahkan oleh Gaddafi pada akhirnya hanya membawa malapetaka yang lebih besar kepada Libya itu sendiri.

Juga di Syria dengan kepala keras Assad yang enggan sama sekali tunduk kepada desakan rakyat agar dia turun dari posisi nombor satu itu, dan digantikan dengan sosok yang lain, yang dipilih secara demokratik.

Sebenarnya, permintaan (atau gesaan) sebegitu rupa tidak pelik langsung. Apabila sudah tiba waktu di mana seseorang itu tidak lagi mendapat sokongan seumpama dulunya lagi, maka rakyat akan mendesak untuk perubahan berlaku.

Perkara yang menjadi pelik pada hemat saya, adalah keengganan mana-mana politikus memberi laluan kepada demokrasi menjalankan tanggungjawabnya menentukan siapa yang berhak pada posisi tersebut.

Pelik, dengan politikus yang mengandaikan bahawa jawatan tersebut berupa restu dari langit, yang harus dikekalkan pada nama mereka sehingga ke liang lahad.

Pelik, dengan politikus yang gagal melihat masa depan negaranya dan generasi akan datang yang bakal tergadai akibat keras kepala dan ketamakan mereka.

Kita pergi ke benua Afrika, mengambil contoh di sana bagaimana Robert Mugabe mempertahankan takhta Presidennya hampir EMPAT dekad lamanya — sehingga ke hari ini.

Persoalan yang timbul, sudah pupuskah manusia yang boleh menggantikan beliau di Zimbabwe sehinggakan “terpaksa” terus membiarkan dia berkuasa dan berlaku sewenang hati perutnya?

Sampai bila dia mahu terus berkuasa?

Demikian hal jua yang berlaku di sini, cukup-cukuplah wahai Najib Razak. Bukankah turun secara terhormat itu lebih wajar berbanding terus membiarkan negara ini terperosok ke lembah malapetaka yang jauh lebih besar?

Sekarang kita cuma berdepan dengan masalah ini — Najib Razak.

Saya membayangkan, saatnya Malaysia mula menjadi huru-hara (moga-moga tidaklah sampai ke fasa begitu), ketika itu kita akan terkeliru dengan masalah sebenar, atau punca masalah yang harus diselesaikan.

Kita akan berdepan dengan ribuan masalah lain, yang kita tiada maklum hujung pangkalnya.

Saya membayangkan tarikh 17 Februari 2011 di mana perang saudara di Libya mula tercetus. Ketika itu, selain Gaddafi (masalah utama mereka), sudah timbul sekalian ribuan lagi masalah lain yang menyesakkan dada keseluruhan rakyat Libya.

Akhirnya, mereka kelam. Pertembungan mereka tiada arah tujuan. Tiada pemimpin yang mampu menyatukan mereka. Natijahnya, Libya seperti apa yang kita tonton pada hari ini.

Mengulangi pesan Obama, ‘Enough,’ — cukup-cukuplah wahai Najib Razak. Berundurlah...