Skip to main content

Jenayah Akal dan Puing-Puing Yang Bertebaran

Kerap kali dalam pengisian tamrin (program tarbiah dan perkaderan) PAS, hujah yang berbunyi begini diguna dan diulang dari generasi ke satu generasi yang lainnya; “Selagi PAS berpegang dengan al-Quran dan Hadis, tiada alasan untuk meninggalkan perjuangan PAS.”

Atau, “Selagi PAS tidak melakukan hal yang melanggar syariat, atau mungkar, maka tiada sebab untuk berpaling tadah dari wadah politik PAS.”

Semalam, kami bertemu berbual — rangkum dalam pertemuan adalah teman-teman bekas pimpinan Islam Penyelamat Ummah (IPU), gelaran buat jemaah PAS dalam kampus — tentang UKM, perihal pilihanraya kampus yang baru berlalu dan bermacam lagi.

Timbul topik dalam cakap-cakap kami, tentang PAS.

Semua maklum, IPU dan rata-rata Jemaah Islam keseluruhan kampus di Malaysia, berada dalam penyeliaan Jabatan Perkaderan Mahasiswa (JPM), sebuah jabatan di bawah Dewan Pemuda PAS Pusat yang bertujuan mengkoordinasi penerusan kelahiran kader-kader PAS.

Justeru, dulunya kami semua adalah kelompok kader-kader PAS, yang cuma bezanya sekarang, kami sudah tidak lagi bersama dengan PAS.

Ada yang mengambil pendirian untuk menyertai parti politik yang berlainan, dan tidak kurang juga yang memilih untuk keluar langsung dari spektrum politik.

Antara kekuatan (dan juga punca kelemahan) kader-kader PAS adalah ikatan baiah yang termeterai, yang acap kalinya dimeterai tanpa adanya kefahaman yang syumul, yang rata-rata diikat pada sentimen dan doktrin.

Pada kelemahan yang begitu jua, tidak sedikit kader-kader PAS mengambil keputusan untuk tidak lagi bersama dengan jemaah tersebut seusai zaman kampus mereka.

Afif, salah seorang teman saya membawa sebuah premis logik, pada menjawab hujah mengapa perlu bersama dengan jemaah PAS selagi mana parti itu tidak curang dengan Quran dan Hadis.

Katanya, menghalang ahli berfikir juga, adalah suatu hal yang mungkar dan jenayah.

Tidakkah PAS mengambil kira akan hal menyekat ahli berfikir — membuka kebebasan wacana kepada ahli, kebebasan ahli mencabar status quo parti itu sendiri, adalah suatu bentuk jenayah akal yang sifatnya juga mungkar?

Akibatnya, kita menyaksikan gejala pandir (simpleton) telah menjadi wabak dalam kalangan kader-kader PAS.

Sayang sekali, sebuah sistem perkaderan yang lelah dibina beberapa dekad lalu, punah sepenuhnya (dalam pengertian intrinsik) akibat ketakutan yang disemai dalam doktrin PAS pada mencabar segi pemikiran yang berbeza dari manhaj jemaah itu sendiri.

Mungkin pada satu segi, kata orang, yang berlalu biarkan ia pergi. Namun, itulah manusia — tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat bermain.

Comments

Popular posts from this blog

Pengajaran Dari Sebuah Komik

Sejak kecil lagi, saya telah didedahkan dengan berbagai jenis komik bacaan ringan seperti Doraemon , Dewata Raya, Utopia, Naruto dan sebagainya. Namun ternyata saya lebih berminat untuk “mendalami” komik-komik Kung Fu karya penulis China seperti Tony Wong melalui karyanya Jejak Wira. Seperti biasa, kepulangan saya kali ini ke kampung halaman dalam misi menghabiskan beberapa buah Jejak Wira yang dibeli oleh abang semasa ketiadaan saya di rumah.

Ternyata plot ceritanya meskipun panjang dan tak pasti bila penghabisannya namun ia tetap tidak membosankan. Menjadi semakin menarik dan sukar bilamana ia melibatkan pergolakan politik dunia yang terang-terang menyebelahi siapa yang kuat dia yang menang.

Setelah “menelaah” kesemua komik muktabar ini saya seakan terpanggil untuk mengulas karya Tony Wong iaitu Jejak Wira yang mana saya kira ianya amat dekat dengan apa yang berlaku kini di dunia realiti.


Bagaimana para penguasa negara sanggup membutakan hati dan mata demi kepentingan nafsu mereka…

Homosexuals and The Idea of Abnormality

Once ago, my friend and me have a little chat about stuff—if not mistaken, we gossiping a hot Math teacher from Italy, and from where it began, we start talking about gay and LGBT.

The pinnacle of it was when my friend proudly declares the gay people is abnormal.

I just sit still, silent and stunned.

I should start somewhere. Here it is, for myself, to be abnormal is to be true to oneself. And it is a kind of freedom that I longingly seek and understand, that is to be true to yourself, to who you are.

It is a freedom to be able to against the flow. It is a freedom when we do not favor the external to validate ourselves. To do this, first, we have to be abnormal, in the eye of the many.

Anyway, I don’t mean to philosophize anything here. It is just a version of abnormality that I always think and perceived before, and luckily (no pun intended), that day comes when my friend bluntly declare homosexuality is abnormal.

And, I have to revisit my thought on abnormality.

I am OK with her…

Laila dan Majnun

Telah sampai cherita bahwa pada suatu hari Sultan Mahmud Ghaznawi menitahkan pesuruh2nya supaya membawa Laila menghadapnya agar dapat ditanyai peri kisah kekasihnya Majnun.

Apabila tiba Laila dihadapannya Baginda bertanya: "Wahai Laila, kau yang kechantikanmu mashhur seluruh alam; yang kasih sayangmu menjadi sumber segala puisi!—aku ingin menatap wajah Majnun, ingin tahu sifat rupa yang kau chintai dengan teguh dan jujur itu."

Maka Laila menjawab seraya menangis mengenangkan Majnun bahwa kekasihnya telah hilang tiada yang tahu kemana.

Mendengar ini Baginda menitahkan kepada pesuruh untuk menchari Majnun hingga dapat supaya dibawa dihadapannya. Pesuruh menchari dikota, dikampung, didusun hingga akhirnya diperpinggiran batasan negeri dan luasan padang pasir. Disitu beliau mendapat khabar bahwa ada seorang yang berdiam sebatang-kara dipadang pasir merayau merana senantiasa menzikirkan nama Laila bagai orang sudah gila.

Orang itu dibawa kehadapan Baginda Sultan yang, sambil terk…