Skip to main content

Seni Lukis Yang Piatu

Seminggu yang lalu, Tuhan kurniakan peluang bersua muka dan menjamu akal dalam perbincangan bersama Faizal Hj. Zainal, salah seorang pelukis warna air (dan pelbagai medium lain lagi) yang hebat di tanah air kita.

Sesiapa yang mengikuti beliau menerusi halaman Facebook, tahu benar siapa gerangan Faizal Hj. Zainal — pelukis, cikgu seni yang memiliki studio di Bandar Baru Bangi, pembaca buku tegar dan gemar bercerita sejarah Bangi dan Kajang.

Sebenarnya, ia semacam rezeki, pergi ke sana menemani Azman Nor, yang juga merupakan seorang pelukis warna air yang sedang meningkat naik di Malaysia.

Dijadikan cerita, kami berbual soal susur galur seni lukis di Malaysia, khususnya warna air. Timbul persoalan dalam benak saya, perihal tergantungnya susur galur sejarah seni lukis di Malaysia, yang bersifat “muncul secara tiba-tiba” pada era lewat 20-an.

Rasa kaget begini, ada asas tersendiri.

Pertama, kita terbiasa mendengar kisah kegemilangan pemerintahan di Melaka, kalaupun ianya tidak mencapai tahap peradaban, namun begitu kegemilangan di Melaka tiada diterjemahi langsung dalam mana-mana catatan berbentuk seni lukis — sebagaimana di lain-lain tempat.

Contoh mudahnya, catatan berbentuk lukisan minyak yang memaparkan gaya hidup bangsawan era Renaissance. Tetapi, hal begini tidak wujud dalam susur galur sejarah seni lukis di Malaysia.

Kita seolah-olahnya terputus sanad.

Kata Abang Faizal, seni lukis di Malaysia tidak mempunyai pengalaman-pengalaman sebagaimana seni lukis di Eropah berkembang, di mana mereka melalui fasa demi fasa sehingga mencapai tahap yang kita lihat pada hari ini.

Pengalaman yang dimaksudkan, adalah pembabakan perkembangan seni.

Seumpama seni di Eropah melalui pengalaman Renaissance, berkembang sehingga ke babak surealisme, impresionisme, pasca-impresionisme dan selanjutnya bermula abad ke-15 sehingga awal abad ke-20.

Pengalaman-pengalaman begini, tidak berlaku di Malaysia.

Kita membaca sejarah warna air di Malaysia bermula lewat 20-an dari sosok bernama Yong Mun Seng. Ianya pada awal abad ke-20. Jadinya kita bertanya, mengapa muncul tiba-tiba begitu sahaja, tanpa ada sejarah dan leluhur yang boleh dijadikan premis kewujudannya?

Timbul persoalan pada benak kami semua, pada sehebat dan seagung Melaka yang tidak segan untuk dipanggil sebagai peradaban di bumi Nusantara waktu itu, tidak tertinggal walau sekeping warisan seni lukiskah?

Tidak wujudkah mana-mana lukisan dalam apa saja medium bagi menggambarkan suasana kehidupan bangsawan ketika itu, bagaimana masyarakat berjual-beli dan pelbagai lagi?

Apakah sultan-sultan dan pembesar terdahulu tidak mempunyai barang sedikit keinginan untuk mengabadikan potret mereka dalam bentuk seni lukis, sebagaimana di Eropah yang mana bangsawan mengupah para pelukis mengacah wajah mereka pada kanvas-kanvas potret?

Maksud saya di sini, persoalan-persoalan itu akhirnya pergi pada suatu sudut, yakni mustahil akan berlaku hal-hal di atas pada adab kebiasaan sebuah masyarakat semaju Melaka.

Sebab itulah, kita tertanya-tanya, lahirnya seni lukis di Malaysia, terutamanya seni warna air seolah-olahnya tiba-tiba muncul — tanpa guruh tanpa ribut. Bunyinya tidak masuk akal dan pelik.

Saya merasakan, suatu kajian yang lebih menyeluruh, mendalam, dan kita tahu akan memakan masa yang amat lama, harus segera dilaksanakan, dimulakan, bagi menggali semula misteri ini, agar persoalan-persoalan itu tidak tergantung tak bertali.

Contohnya, apakah wujud suatu usaha terancang di peringkat kolonial untuk menghapuskan sisa-sisa warisan seni Nusantara, termasuklah kita sedar betapa banyak manuskrip sastera Nusantara diangkut ke bumi Eropah zaman itu?

Pertanyaan-pertanyaan begini, tidak akan terjawab di sini melainkan projek kajian ini benar-benar dilancarkan dan mendapat sokongan padu dari pihak kerajaan sendiri.

Sudah pasti, pada hari ini, kalaupun kita boleh bertanya, hanya satu soalan yang absah; di mana titik asalan yang harus kita mulakan?

Jika tidak, kita akan terus menerus dalam kehilangan.

Comments

Popular posts from this blog

Laila dan Majnun

Telah sampai cherita bahwa pada suatu hari Sultan Mahmud Ghaznawi menitahkan pesuruh2nya supaya membawa Laila menghadapnya agar dapat ditanyai peri kisah kekasihnya Majnun.

Apabila tiba Laila dihadapannya Baginda bertanya: "Wahai Laila, kau yang kechantikanmu mashhur seluruh alam; yang kasih sayangmu menjadi sumber segala puisi!—aku ingin menatap wajah Majnun, ingin tahu sifat rupa yang kau chintai dengan teguh dan jujur itu."

Maka Laila menjawab seraya menangis mengenangkan Majnun bahwa kekasihnya telah hilang tiada yang tahu kemana.

Mendengar ini Baginda menitahkan kepada pesuruh untuk menchari Majnun hingga dapat supaya dibawa dihadapannya. Pesuruh menchari dikota, dikampung, didusun hingga akhirnya diperpinggiran batasan negeri dan luasan padang pasir. Disitu beliau mendapat khabar bahwa ada seorang yang berdiam sebatang-kara dipadang pasir merayau merana senantiasa menzikirkan nama Laila bagai orang sudah gila.

Orang itu dibawa kehadapan Baginda Sultan yang, sambil terk…

Pengajaran Dari Sebuah Komik

Sejak kecil lagi, saya telah didedahkan dengan berbagai jenis komik bacaan ringan seperti Doraemon , Dewata Raya, Utopia, Naruto dan sebagainya. Namun ternyata saya lebih berminat untuk “mendalami” komik-komik Kung Fu karya penulis China seperti Tony Wong melalui karyanya Jejak Wira. Seperti biasa, kepulangan saya kali ini ke kampung halaman dalam misi menghabiskan beberapa buah Jejak Wira yang dibeli oleh abang semasa ketiadaan saya di rumah.

Ternyata plot ceritanya meskipun panjang dan tak pasti bila penghabisannya namun ia tetap tidak membosankan. Menjadi semakin menarik dan sukar bilamana ia melibatkan pergolakan politik dunia yang terang-terang menyebelahi siapa yang kuat dia yang menang.

Setelah “menelaah” kesemua komik muktabar ini saya seakan terpanggil untuk mengulas karya Tony Wong iaitu Jejak Wira yang mana saya kira ianya amat dekat dengan apa yang berlaku kini di dunia realiti.


Bagaimana para penguasa negara sanggup membutakan hati dan mata demi kepentingan nafsu mereka…

Homosexuals and The Idea of Abnormality

Once ago, my friend and me have a little chat about stuff—if not mistaken, we gossiping a hot Math teacher from Italy, and from where it began, we start talking about gay and LGBT.

The pinnacle of it was when my friend proudly declares the gay people is abnormal.

I just sit still, silent and stunned.

I should start somewhere. Here it is, for myself, to be abnormal is to be true to oneself. And it is a kind of freedom that I longingly seek and understand, that is to be true to yourself, to who you are.

It is a freedom to be able to against the flow. It is a freedom when we do not favor the external to validate ourselves. To do this, first, we have to be abnormal, in the eye of the many.

Anyway, I don’t mean to philosophize anything here. It is just a version of abnormality that I always think and perceived before, and luckily (no pun intended), that day comes when my friend bluntly declare homosexuality is abnormal.

And, I have to revisit my thought on abnormality.

I am OK with her…