Wednesday, April 13, 2016

Selamat Jalan, Said Zahari

Saya tidak pernah tahu akan lelaki ini, apatah lagi pernah terlintas atau membaca tentang dirinya semasa dia masih hidup. Saya tidak pernah mendengar individu bernama Said Zahari. Saya tidak menjumpai nama beliau dalam mana-mana helaian buku sejarah sewaktu sekolah dulu.

Hari ini, saya mendengar khabar berita bahawa lelaki bernama Said Zahari telah meninggal dunia. Hari ini juga, saya membaca ribuan manusia turun menyampaikan takziah kepada lelaki ini. Mereka menyampaikan rasa sedih. Mereka menyatakan kekesalan pada kehilangan lelaki ini dalam dunia kewartawanan.

Mereka, lebih besar lagi, mengatakan bahawa kehilangan Said Zahari bermakna kita makin kehilangan hero, makin kekurangan model tauladan, makin tipisnya inspirasi yang lelah tinggal. Saya kepelikan, lalu bertanya, gerangan siapakah lelaki bernama Said Zahari ini.

Alangkah, betapa saya sedar, yang selama ini saya telah ketinggalan suatu yang cukup berharga. Bahawa selama ini, kita begitu alpa merasakan perjuangan kita sudah maha hebat, sehinggakan buta pada sejarah dan mengambil pelajaran darinya.

Said Zahari, tuhan perkenankan pada batang tubuhnya 17 tahun meringkuk dalam penjara di bawah tahanan ISA. Manusia ini juga, yang melawan cubaan UMNO untuk mencampuri urusan akhbar Utusan Melayu. Lelaki ini, sehingga akhir hayatnya, berjuang melawan penindasan pemerintah terhadap kebebasan media.

Lelaki ini, jika kamu mahu menyanjung Mahathir, percayalah bahawa Said Zahari jauh lebih layak untuk menerima sanjungan itu.

Lelaki ini, jika kamu berhajat untuk mengagungkan nama Tunku Abdul Rahman, percayalah bahawa Said Zahari bagai langit dan bumi jauh lebih mulia namanya untuk diagungkan.

Berehatlah Pak Said Zahari. Meskipun aku tidak pernah kenal akan namamu sewaktu engkau masih hidup, aku akan cuba belajar dari legasimu. Aku akan meneruskan semangat juangmu. Berehatlah, Pak Said Zahari. Moga tuhan merahmati rohmu di sana.