Thursday, February 18, 2016

Sel Fuel dan Masa Depan Polisi Tenaga

Tidak kurang juga yang bertanya, saban kali saya memberitahu mereka bahawa pengajian Master di UKM adalah dalam bidang kajian tenaga sel fuel, tentang apakah sel fuel dan apakah tenaga yang disebut-sebutkan itu mempunyai masa depan di Malaysia?

Atau dengan kata lainnya, mereka skeptikal dengan bidang pengajian saya dan merasakan bahawa kajian sel fuel tiada pasaran, sekali gus menjadi kerugian yang amat menghabiskan bertahun-tahun masa untuk suatu yang tiada masa depan.

Saya tersenyum, biasanya, setiap kali mendengar reaksi jawapan sebegitu. Manusia, biasanya mereka akan menentang suatu hal yang mereka tidak ada pengetahuan mengenainya.

Awal Disember 2015, 195 buah negara telah bersetuju untuk mematerai perjanjian mengenai perubahan iklim semasa COP21 di Paris. Kini, dokumen Paris Agreement setebal 12 muka surat itu hanya menantikan masa sehingga tahun 2017 untuk ratifikasi oleh semua negara yang telah bersetuju pada sidang tersebut.

Apa signifikannya Paris Agreement terhadap apa yang kita mahu bicarakan perihal tenaga sel fuel?

Terdapat TIGA rangkap utama dalam perjanjian tersebut yang kita WAJIB ambil perhatian lanjut secara serius:

Recognizing that climate change represents an urgent and potentially irreversible threat to human societies and the planet and thus requires the widest possible cooperation by all countries, and their participation in an effective and appropriate international response, with a view to accelerating the reduction of global greenhouse gas emissions,
Also recognizing that deep reductions in global emissions will be required in order to achieve the ultimate objective of the Convention and emphasizing the need for urgency in addressing climate change, 
Emphasizing with serious concern the urgent need to address the significant gap between the aggregate effect of Parties’ mitigation pledges in terms of global annual emissions of greenhouse gases by 2020 and aggregate emission pathways consistent with holding the increase in the global average temperature to well below 2°C above pre-industrial levels and pursuing efforts to limit the temperature increase to 1.5 °C above pre-industrial levels,

Ketiga-tiga rangkap ini, kesannya terhadap Malaysia adalah, dalam tempoh 10 tahun dari sekarang, kita akan menyaksikan suatu perubahan dari aspek dasar dan polisi-polisi perlaksanaan, penghasilan dan kepenggunaan sumber-sumber tenaga.

Kesan paling terdekat, adalah merudumnya industri bahan api fosil (fossil fuel) yang majoriti di Malaysia adalah gas asli dan petroleum.

Kesan dalam tempoh 10 tahun mendatang, dasar dan polisi tenaga nasional akan mengarah kepada tenaga hijau dan tenaga keterbaharuan.

Secara langsungnya, boleh dicadangkan hipotesis awal bahawa dalam tempoh 10 tahun mendatang, tenaga sel fuel akan menjadi lubuk kepada sumber tenaga baru yang memenuhi kedua-dua aspek tadi: hijau dan keterbaharuan.

Mengapa sel fuel sebagai lubuk tenaga?

Mengapa tidak tenaga solar dan tenaga angin?

Kesemua sumber tenaga yang disenaraikan di atas, ada potensinya tersendiri di Malaysia. Tetapi, sel fuel menjadi sedikit berbeza berbanding solar dan angin, adalah dari sudut sumber kuasanya yang tidak terhad.

Sumber utama kepada tenaga sel fuel adalah hidrogen. hidrogen adalah suatu sumber tenaga yang tiada had (the most abundant chemical substance in the Universe), pernah wujud di dunia ini. Namakan suatu elemen yang tidak mempunyai ion H+ di dalamnya?

Sudah tentulah ada, tetapi maksud saya, untuk dapatkan H+, tuhan menciptakan seantero elemen yang lainnya, masing-masing mengandungi Hydron (H). Dikatakan sehingga 75% elemen yang wujud dalam dunia ini, mengandungi H.

Sehingga ke hari ini, metana (CH4) masih menjadi sumber utama bagi memperolehi hidrogen, yang terhasil dari tindak balas pemisahan antara ion-ion tersebut. Bagaimanapun, teknologi penghasilan hidrogen makin bergerak menuju kepada sumber air dan solar.

Proses hidrolisis, contohnya, mereka menghasilkan hidrogen dari sumber air. Atau, dengan tenaga solar, mereka mengupayakan electrolyzer yang berfungsi menukar air kepada hidrogen.

Pendek katanya, sumber kepada penghasilan hidrogen adalah tidak terbatas, sebagaimana terbatasnya sumber petroleum untuk menghasilkan bahan api bagi kegunaan kenderaan.

Selain hidrogen, terdapat juga jenis-jenis lain sel fuel yang menggunakan sumber yang berlainan, bergantung kepada applikasinya. Dalam dunia automotif, dunia sedang bergerak kepada kenderaan yang dikuasakan oleh hidrogen.

Contoh paling terdekat yang sudah berada di pasaran adalah Toyota Mirai, sebuah kereta sedan sel fuel yang dikuasakan sepenuhnya menggunakan hidrogen sebagai sumber bahan bakar.

Selain itu, terdapat lain-lain pengeluar automotif seperti Mercedez, Hyundai dan Honda masing-masing juga telah menghasilkan model kenderaan sel fuel untuk pasaran. Trend ini akan berkembang pesat, dijangkakan graf peningkatan kenderaan sel fuel berkuasa hidrogen akan menunjukkan perkembangan ketara bermula 2017.

Dengan kenyataan ini, maka apa yang kami berbuat sekarang di dalam makmal Institut Sel Fuel UKM, adalah sesekali tidak memaksudkan hari ini, tetapi kami memaksudkan untuk hari esok.

------------

NOTA: Artikel apresiasi kepada pengasas Institut Sel Fuel, Prof Wan Ramli yang juga merupakan penyelia bersama untuk tesis Master saya di UKM – sebagai respons kepada kritikan membuta tuli terhadap Prof Wan oleh sesetengah pihak setelah pandangan beliau mengenai Dual-Language Program disiarkan media.