Sunday, November 29, 2015

Catatan Hujung November

Catatan hujung begini, mungkin lebih kepada puing-puing yang bertebaran – tiada signifikan untuk dijadikan penceritaan sejarah. Cumanya, untuk saya secara peribadi, catatan hujung begini amat penting.

Paling tidak, catatan ini boleh dijadikan bahan ketawa untuk masa mendatang, jika dibelek semula tulisan ini.

Pertama, penghujung November ini, akan genap setahun impian Tidak Selain Buku.

Tidak banyak yang berubah dari awal mula idea ini dicetuskan, sama ada untuk meneruskan perjumpaan mingguan sehinggalah kepada wujudnya brick-and-mortar bookstore (+‘Tidak Selain Buku’ Book Café). Tak mengapalah, harapan tidak pernah mati.

Dan, itulah yang penting – harapan.

Setahun berlalu, lebih kurang 26 kali pertemuan mingguan telah berjaya diadakan dan tidak kurang dari 20 buah judul buku telah diperbincangkan, meliputi subjek politik, falsafah, ekonomi, agama dan sosiologi. Seronok sebenarnya, apabila ada like-minded friends sebegini.

Antisipasi hala tuju Tidak Selain Buku masih kabur. Tahun mendatang, apakah impian dan harapan itu bakal terkabul?

Entahlah.

Tetapi, satu hal yang pasti adalah, impian ini tidak pernah padam kehendaknya, tidak pernah meleset kemahuannya. Saya berseorangan, atau masih berkumpulan, Tidak Selain Buku akan jalan terus.

Kedua, perihal Initiative for Malaysian Humanitarian (INSAN).

Pertubuhan kemanusiaan ini adalah inisiatif sekumpulan anak muda termasuk saya, yang memfokuskan pada kerja-kerja bantuan kemanusiaan.

Kenapa November? Bulan ini, INSAN memfokuskan pada hal-hal fundamental – falsafah, objektif, misi.

Melalui INSAN, saya lihat cukup besar peranan yang boleh dimainkan dengan menawarkan beberapa cadangan dan kajian kepada masyarakat akan hal-hal yang berfokus, iaitu masalah miskin bandar dan gelandangan, masalah tahap kesedaran terhadap isu OKU, dan masalah sosio-ekonomi akibat bencana alam.

November menjadi bulan pertama kami bergerak, secara kecil-kecilan. Membina jaringan kerjasama, merangka strategi kerja dan mula mencari sumber-sumber dana yang boleh membantu INSAN menjalankan misinya.

Bukan mudah kerja ini, dan kami cukup masak dengan hakikat tersebut.

Ketiga, soal personal dan identiti. 27 November 2015 menjadi tarikh penting buat saya.

Tidak perlu saya ceritakan butirannya. Cukuplah dengan saya mencatatkan begini, sepanjangan hidup kita mencari jawapan, kadangnya Tuhan menjawab dengan pantas, kadang-kalanya ianya memakan masa. Jumaat lepas, Tuhan menjawab persoalan saya.

Kata bijak pandai, untuk mencapai makna kehidupan, you ought to do good, to do the right thing. Saya tertarik dengan perbahasan Immanuel Kant dalam karyanya, Groundwork of the Metaphysic of Morals berkenaan A Realm of Ends. Manusia sebagai ends, bukan means.

Mungkin dengan cara ini, kita akan ketemu dengan banyak jawapan lagi.

Keempat, November juga menyaksikan pergolakan politik dunia, yang ramai penganalisis mengatakan itu adalah bibit-bibit kepada peperangan global yang bakal melanda.

Krisis Turki-Russia, campur tangan NATO, fitnah ISIS dan pesta mengambinghitamkan Islam yang tidak terkawal lagi keadaannya.

Ke mana kita nak mengadu semua rasa berat dan resah begini?

Semua ini menjadikan kita senang untuk menyepi dalam cangkerang, berkecuali, merasa bosan. Betul, kita tersangat kecil dalam percaturan politik ini. Sebab itulah, saya merasa tersangatlah perlu untuk kita mula memaknai perbahasan A Realm of Ends oleh Kant.

Sukar apabila manusia dijadikan subjek kepada tujuan kepolitikan oleh mana-mana pihak. Mungkin ini juga, adalah persoalan-persoalan yang Tuhan sedang bertanyakan kepada kita, untuk kita mencari jawapannya.

Kita saban waktu bercakap soal kemanusiaan dan kebaikan, kerana kita tidak pernah memilikinya – mungkin.

Catatan hujung ini, jika dibaca semula pada masa akan datang, sedang ketika itu berkecamuknya perang, maka menangislah kita. Kita akan menangis, mengenang akan lemahnya dan kecilnya kita. Dunia menjadi teramat kejam, apabila manusia memilih untuk melupakan manusia, dan mempertuhankan kuasa.

Catatan ini lebih kepada luahan dan harapan. Lebih kepada rasa resah dan gundah. Apa pun, November 2015, telah mengajar saya banyak hal yang sebelum ini saya kabur.

Wednesday, November 25, 2015

Pesta Mengambinghitamkan Islam

Bermula dari serangan di Paris, sehinggalah ke saat ini, saban saat yang berlalu, media tiada henti memainkan terma Islam dan Muslim berulang-ulang kali, dalam pelbagai konotasi dan sentimen. Keadaan begini telah menyebabkan berlakunya kontradiksi spektrum-spektrum pemikiran dalam masyarakat terbanyak.

Dari calon-calon Republikan ke media-media utama, dari Donald Trump sehinggalah ke Ben Carson, dari pengacara-pengacara televisyen sehinggalah ke penyampai radio, dari profesor ke ahli politik, semuanya menjadikan Islam sebagai modal untuk menjual kempen, menarik para penonton ke rancangan-rancangan mereka.

Akhirnya, Islam menjadi kambing hitam. Muslim menjadi kambing hitam. Mereka galak dengan dapatan undian akhbar The Sun yang memaparkan 1 dari 5 orang Muslim Britain bersetuju dengan ISIS. Mereka galak pada kisah-kisah ISIS memancung gay, membakar jurnalis, untuk menambah perisa cerita mereka.

Mereka juga mengitar semula dapatan kajian tahun 2013 oleh The Pew Research Center berkenaan pandangan orang Islam di seluruh dunia tentang beberapa hal dalam agama Islam, contohnya implementasi undang-undang Syariah. Mereka mengemukakan pelbagai tafsiran untuk mengabsahkan premis mereka.

Sama ada niat mereka mengulang-ulang terma Islam dan Muslim dalam kenyataan, kempen, atau apa sahaja, untuk menyedarkan atau untuk menghasut, sama ada untuk menghina atau menyatakan fakta, tiada siapa tahu. Mudahnya, Islam menjadi kambing hitam. Malah, kini, sudah bertukar menjadi sebuah pesta.

Bila kita cuba fikir, apa logik di sebalik cadangan-cadangan Donald Trump, ambil satu contoh, mengenakan tag khas untuk setiap muslim Amerika, tidak tercapai dek akal untuk memikirkannya. Pening. Sebenarnya, si pencadang ini normal atau sakit mental? Ramainya akan berfikir begitu bila mendengar cadangan tersebut.

Saya cuba fikirkan juga logik asas untuk premis-premis mereka. Tapi, sayangnya sehingga sekarang, tak ketemu jua. Tetapi, kita sedar, menjaja Islam dan Muslim sekarang adalah komoditi yang cukup menguntungkan pada setiap kali jualan dibuka. Malah, mensensasikan nama Islam sahaja, cukup untuk mereka balik modal.

Mungkin satu sebab sahaja, yang menjadikan sentimen ini sudah semacam pesta. Saya terfikir, kerana mereka sendiri adalah kambing, yang berkulit putih. Jadinya, tidak hairanlah apabila mereka begitu obses mencari kambing hitam, kerana mereka pun kambing. Kalau mereka manusia berakal, tidaklah ini menjadi pesta.

Monday, November 23, 2015

Politik Orang Tua

Mendengar perkhabaran perihal Lim Guan Eng yang secara cuai dan melulu, menuduh adanya pakatan dari perwakilan PKR yang mahu menyokong UMNO akibat tidak bersetuju atau bercanggah pendapat dengannya, adalah antara banyak contoh klasik apabila kita bercakap perihal gaya politik orang tua.

Dulunya, budaya politik begini jelas terpamer pada UMNO. Tetapi kini, bejatnya mula ketara pada ramai politikus dari barisan pembangkang. Kebanyakan mereka adalah dari generasi tua atau sudah masuk kategori veteran. Mungkin faktor utama adalah pengaruh mereka dalam parti yang besar, maka mereka untouchable.

Perangai sebegini, wajib dihapuskan dengan segera. Jika tidak, parti akan punah. Jika tidak, akan terlahirlah dari sana, parti yang tidak anjal, jauh sekali untuk menjadi demokratik – walaupun pada namanya ada perkataan demokratik. Boleh dikatakan, hampir semua parti politik akan mengalami keadaan begini.

Kepimpinan parti yang mula tidak boleh menerima kritikan dari dalam, jangan diharapkan mereka akan mampu menerima kritikan dari luar. Biarpun pada asasnya, mereka melaungkan soal hak untuk berbeza pendapat, namun keadaan pengaruh dalaman parti yang cukup besar, boleh menjadikan seseorang itu besar kepala.

DAP, PAS, UMNO dan lain-lain parti, semuanya sudah berjangkit penyakit politik orang tua. Tiada remedi untuk penyakit ini, selain dari anak muda bangkit mempamerkan idealisme dan kehendak mereka secara terang dan komited. Untuk berbuat ini, sudah pastilah syarat terutama, mereka sendiri perlu dilengkapi dengan ilmu.

Gaya politik orang tua hanya terlawan dengan ilmu dan idea-idea baru. Wadahnya adalah pendidikan. Makna katanya, suatu usaha membentuk dan menginstitusikan pendidikan politik yang didasari dengan faham falsafah dan ketinggian adab adalah teramat penting. Apabila kita menyebut hal ini, lantas terlintas pada benak akan terma politik baru.

Prof Matthew Flinders melalui makalah ringkasnya dalam blog Oxford University Press telah bertanya soalan menarik perihal politik baru, “...there is a far bigger questions for the UK (and internationally) about the specific form, values and structures that might make up this “new politics.” What does “doing politics differently” actually mean?

Umumnya, kita bercakap soal politik baru kerana kita mahu lari dari stigma dan rasa kotor akibat terkongkong dalam gaya permainan politik orang tua. Tetapi, tidaklah mudah untuk kita mencari suatu definisi baru tentang apakah maksud politik baru itu sebenar-benarnya. Mungkin benar, idea ini berasal dari rasa ingin berbeza.

Jika disebut tentang anti-establisment, pun ada wajarnya. Contoh gaya politik payung-memayungi, bodek, besar kepala, terhasil akibat suasana yang memberikan ruang untuk politikus ini merasa wujudnya autoriti pada diri mereka, lantas membibitkan rasa kebal dan tidak lagi betah disentuh oleh mana-mana kritikan.

Lantas, desakan untuk mengubah gaya politik lama atau budaya politik sebegitu, menjadikan ianya kelihatan baru berbanding yang lama. Tetapi, ini tidaklah bermaksud, desakan sebegitu hampa makna dan idealismenya. Lagipun, tiada dapat tiada, kita terpaksa mengakui bahawa politik hari ini wajib berbeza dengan semalam.

Kerana, “Think Politics, Think Vote” is just so passé. Politik sekarang, rata-rata dikuasai atau mula dikuasai oleh pengundi dari demografi yang sangat berbeza dari sedekad yang lepas. Lihat sahajalah, bagaimana Justin Trudeau di Kanada. Itu antara bukti jelas bahawa budaya politik, mahu tak mahu, akan mengarah ke sana jua.

Bak kata Trudeau, “Because it's 2015.

Thursday, November 19, 2015

What It Means to Be a Muslim?

This is why it is important to clarify what it really means to be a Muslim.

I and countless other Muslims, have been taught from our earliest years that our religion demanded respect and caring for others. The Prophet Mohammad, peace and blessings be upon him, said: “None of you has faith until you love for your neighbour what you love for yourself.

This is what it means to be a Muslim.

Among the very names of God, we hear: The Compassionate, The All-Merciful. All my life, every day, I have heard and used the greeting, Assalamu aleikum — a wish for the other to be blessed with peace.

This is what it means to be a Muslim.

More than a thousand years before the Geneva Conventions, Muslim soldiers were ordered not to kill a child, a woman or an old person, not to destroy a tree, not to harm a priest, not to destroy a church.

These are the same values of Islam we were taught in school as children: not to destroy or desecrate a place where God is worshipped, not a mosque, not a church, not a synagogue.

This is what it means to be a Muslim. These are the values I teach my children and they will hand on to theirs.
_________________________

This is a fragment from the speech delivered by His Majesty King Abdullah II of Jordan before the European Parliament in Strasbourg, France on 10 March 2015. Here the link for video and script.

In the inevitable emerging of Islamophobia since the Paris attacks, the compassionate and holistic reminder delivered by His Majesty is the best antidote to the poison of false ideas about Islam.

Wednesday, November 18, 2015

Negara Yang Tidak Tahu Malu

Negara ini, dibentuk atas jutaan nyawa orang asli yang dibunuh secara kejam, dijajah dan dijadikan hamba, malah dijadikan bahan perdagangan yang menguntungkan. Para pembentuk negara ini datang membawa segala algojo tenteranya, membantai dan melimpahkan bumi dengan darah penduduk asal tanah tersebut.

Jutaan nyawa orang asli yang dibunuh, bermula dari penghujung tanah utara sehinggalah ke ceruk wilayah selatan, dari birai Atlantik sehinggalah ke muara Pasifik. Tidak bersisa walau satu pun, dari bahasa, budaya, tanah adat, bahkan rantaian keturunan pun dihapuskan dari segala generasi. Tuhanku...

Negara ini, kemudiannya, menjadikan tanah itu sebagai lembah perhambaan. Mereka memasung bahasa mereka, menghapuskan segala debu budaya dan adat tradisional yang tinggal bersisa, dan juga menukar gantikan kepada sebuah identiti yang baru dengan nama yang baru. Mereka dengan gahnya berkata, ini tanah kami.

Mereka, sang algojo penjajah, mula mengorek dan membolot segala harta kekayaan yang wujud di bumi itu. Dari hasil bumi seumpama emas dan minyak, sehinggalah ke hal-hal bercucuk tanam. Mereka mengimport manusia berkulit hitam dari benua Afrika dan kepulauan Caribbean untuk dijadikan hamba abdi.

Tidak puas dijadikan hamba, berapa ribu lagi manusia berkulit hitam ini didagangkan, dijadikan bahan pameran di zoo-zoo manusia di sekitar bandar-bandar utama di benua Eropah. Pada mereka, golongan berkulit hitam dan orang asli ini tidak ubah seumpama binatang yang tidak sama langsung tarafnya dengan mereka yang berkulit putih pucat.

Oleh kerana algojo berkulit putih ini rata-ratanya datang dari benua Eropah, mereka membawa bersekali dengan ego dan rasa mulia mereka. Segala tanah yang kata mereka, baharu diterokai itu, dinamakan dengan nama-nama menyerupai nama bandar-bandar di Eropah, dengan menambah perkataan New di hadapan sahaja.

Begitu mudah sekali mereka cuba menulis sejarah tanah itu, yang kemudiannya mereka banggakan bahawa itulah pertemuan baharu, sebuah perjalanan pembentukan peradaban baru. Negara ini, setelah 200 tahun lebih kononnya merdeka, mereka hakikatnya tidak punya salasilah sejarah. Mereka tidak pernah tahu pun akan hal ini.

Kemudian, negara ini diumumkan kemerdekaannya. Merdeka dari kongkongan ratu England. Mereka menulis kononnya sebuah deklarasi perlembagaan di beberapa helaian kertas, dan mereka menggunakan segala retorik perihal kebebasan, kesaksamaan, keadilan. Padahal mereka berbohong sama sekali.

Lagi malang, seantero dunia mempercayai kisah bohong mereka. Negara ini, walaupun perlembagaan itu tertulis perihal kebebasan dan keadilan, mereka tidak pernah sedikit pun mengiktiraf hak manusia berkulit hitam dan wanita setaraf dengan warga algojo berkulit putih. Tapi, mereka bercakap soal kesaksamaan!

Setelah 100 tahun lebih dari tarikh mereka yang kononnya merdeka, dan setelah ribuan nyawa telah pun terkorban dalam siri serangan pengganas Kristian fasis Ku Klux Klan, barulah manusia berkulit hitam boleh mengundi dalam pilihanraya mereka. Dan, barulah juga manusia berkulit hitam boleh berkongsi tandas dengan algojo ini.

Sehingga ke hari ini, negara ini yang saban waktu berbangga dengan teknologinya, persenjataannya, gagal sama sekali untuk mengakui bahawa mereka semua adalah pendatang. Hari ini, mereka berusaha sedaya mungkin untuk menghalau pendatang dari Amerika Tengah, dan kini mereka sasau dengan rancangan untuk membawa masuk pelarian Syria.

Mereka tidak sedar, yang mereka juga adalah pendatang – imigran (atau apa sahaja gelaran yang menyamai maksud tersebut). Malah harga mereka datang ke tanah itu 200 tahun yang dulu dibayar dengan darah dan nyawa jutaan orang asli di sana. Mereka tidak pernah merasa malu dengan sejarah itu.

Jadi tidaklah hairan, apabila manusia seperti Donald Trump, Rupert Murdoch, dan sekalian perwakilan Republikan, serta pengikut-pengikut mereka yang mencawat ekor seumpama anjing kurap, boleh lahir, membesar di tanah yang dibayar dengan darah tanpa secubit rasa malu.

Mereka semua ini, hidup di abad 21, tetapi masih berfikiran kolonial, gasar, merasa megah dengan warna kulit mereka, bodoh sombong dan angkuh, berperangai primitif. Mereka tidak merasa sedikit pun malu pada dosa-dosa nenek moyang mereka, bahkan tidak teragak-agak untuk mengulangi sejarah hitam itu semula.

Buktinya, sehingga ke hari ini, mereka masih dahagakan darah manusia, tiada henti mahu meneruskan perang sana sini, mengawal dan mengambil tahu hal dalam kain orang lain, mendabik diri sebagai polis dunia. Perangai mereka tidak ubah seumpama nenek moyang mereka dahulu. Sama langsung!

Negara ini, adalah dibentuk atas semangat kebencian, penghambaan, penghinaan pada hak asasi manusia. Negara ini, bermuka tembok oleh banyak rakyatnya sekarang. Bacalah komentar mereka tentang isu pelarian Syria dan emigran Mexico. Dari situ, kita akan sedar, mengapa mereka menjadi begitu – kerana asal nenek moyang mereka juga begitu.

Merekalah, negara yang tidak sedar diri, yang tiada tahu rasa malu. Negara bermuka tembok - tiada harga diri.

Tuesday, November 17, 2015

Hakikatnya, Dunia Tidak Seteruk Yang Kita Sangka

Dalam sehari dua ini, saya membaca pelbagai jenis respons dan tulisan dari pelbagai jenis orang. Saya menyelongkar tulisan-tulisan bermula dari mereka yang berjawatan profesor di universiti sehinggalah ke ibu-ibu di rumah, semuanya menggamit pada satu garis, iaitu perihal cinta dan kasih sayang.

Saya merasa agak bertuah, di kala tragedi begini, saya punya dua orang rakan baik yang menetap di Paris. Dari lidah mereka sendiri, saya mendengar khabar primer perihal di sana. Ringkasnya, mereka di sana tenang sahaja. Ya, ketakutan itu biasa, tetapi tiadalah merencam seumpama diberitakan dalam mana-mana portal media.

Saya juga bertuah, kerana hasil dari pengembaraan ke beberapa buah negara sebelum ini, memberi peluang untuk saya mendapat rakan dari pelbagai negara, dari pelbagai anutan kepercayaan. Dari mereka, ya, hampir kesemua dari mereka bereaksi tentang Paris, dapat saya tahu bahawa mereka tidak seperti apa yang media gambarkan.

Begitu juga banyak tulisan-tulisan lain di portal laman sesawang, masing-masing kedengaran rasional, berasas, tidak terpengaruh dengan manipulasi dan mainan media. Kelihatannya, manusia ramai masih boleh berfikir dan kritikal terhadap apa yang berlaku di Paris, biar pun ketakutan jelas masih mencengkam.

Masing-masing menekankan soal peri pentingnya cinta, kasih sayang dan rasa manusiawi mengatasi segala bentuk hegemoni propaganda media, ketakutan yang direka-reka, keganasan dan doktrin peperangan dan kebencian terhadap satu-satu bentuk kepercayaan dan agama. Kala melihat keadaan begini, hanya syukur yang mampu terungkap dari bibir.

Kadang kala kita menyangka sekalian dunia akan datang menghempap belakang kita tanpa belas kasihan lagi, menyadur segala kejahatan dan kehitaman pada agama tertentu atau warna kulit tertentu, menjadikan persepsi sebagai hujah terutama mengatasi logik, rasional dan fakta. Sedang kita lupa, pelangi hanya akan muncul setelah hilangnya guruh di langit.

Hakikatnya, dunia tidak begitu. Betul, bahawa di dunia ini wujud segelintir manusia yang berhati syaitan, tetapi tidaklah itu terikat secara wajib pada mana-mana agama dan warna kulit. Dan mereka pula, bukanlah majoriti pun. Dan, memang tidak dinafikan juga, kita sering dilagakan oleh mereka atas nama agama dan warna kulit.

Kerana, perlu diakui, kita serba lemah dan tidak semua perkara boleh kita fahami secara jelas. Dalam isu ini, ada pihak yang akan cuba mengambil kesempatan untuk memanipulasikan perasaan dan sentimen. Tidak sedikit yang terjatuh dalam perangkap mereka, tetapi, bukan semuanya akan terperangkap dalam mainan begitu.

Seperti rakan-rakan saya tadi, dan banyak tulisan-tulisan komentar yang saya baca, semuanya boleh dikatakan amat jauh lari dari sangkaan awal tadi. Mereka tidak naif, mereka sedar seinsafnya hakikat permainan politik dunia. Mereka jauh lebih matang. Kadang kala, kita pula yang mempunyai sentimen tertentu pada mereka.

Tragedi di Paris, seumpama pelangi yang menyatukan kita semua di bawah lembayung kesedaran bahawa, ancaman dan idea ISIS bukan tidak terkalah. Cinta dan kasih sayang, rasa kemanusiaan dan empati, mengatasi rasa amarah, ketakutan, sentimen agama, fobia, dan propaganda pihak berkepentingan.

Hakikatnya, dunia ini indah. Cuma tinggal kita, untuk merangkulnya dan menghargainya selagi ia masih bersisa. Kerana, hanya dengan rasa sedar inilah, ia akan membibit sinar harapan pada sekalian manusia, bahawa dunia yang aman dan penuh cinta itu tiadalah mustahil.

Selagi harapan berkedip sinarnya, pasti cahaya nan terang menunggu kita di hujung lorong sana. Dalam fasa begini, teringin untuk mengulang ungkapan Dumbledore kepada Harry Potter,

“You are protected, in short, by your ability to love!”

Monday, November 16, 2015

Melawan Idea Dengan Peluru

Kita sudah terbiasa mendengar kata-kata yang diungkap oleh Alan Moore dalam bukunya V for Vendetta, “Behind this mask there is more than just flesh. Beneath this mask there is an idea... and ideas are bulletproof.” Tidak dapat lagi dinafikan hakikat perkara ini. Idea tidak akan mati di hujung muncung senapang.

Silapnya, apabila kita mengungkapkan frasa di atas, kerap kita terfikir pada idea yang berselari dengan konotasi melawan kezaliman rejim yang menindas, idea yang bersangkutan dengan nada pemberontakan dan revolusi, pada hal-hal yang bersifat solidariti rakyat, kekuatan demonstrasi massa dan seumpamanya.

Tetapi, kita jarang terfikir bahawa gerakan kebangkitan seumpama ISIS juga adalah suatu bentuk idea. Biasanya, terma idea yang ditulis oleh Alan Moore itu diasosiasikan pada hal-hal yang disebutkan tadi, dan tidak menjadi kebiasaan untuk kita mengelaskan ISIS juga suatu bentuk idea.

Makna katanya, jika kita memandang ISIS sebagai suatu bentuk idea, maka adalah menjadi suatu tidak masuk akal dan tiada wibawa lagi kalaulah kita terus bercakap soal melawan ISIS dengan menggunakan kempen persenjataan. Contoh yang jelas, adalah di Iraq dan Syria sekarang, dan sebelumnya di Afghanistan.

Sedekad lebih, Amerika Syarikat melawan idea Negara Islam oleh Al-Qaeda, dan kininya timbul pula ISIS dengan peruntukan kos tidak kurang dari angka trilion. Kita lihat kini, apa kesannya? Apakah semakin kurang ancaman ISIS, atau semakin merebak parah? Kembali pada asalan tadi, peluru tidak terlawan akan idea.

Kita juga terbiasa mendengar frasa bahawa, sesuatu idea yang memerlukan daya keganasan untuk bertapak dan diterima ramai, makanya idea tersebut tiada nilai. Tidak semestinya begitu. Dan sering kali juga, frasa ini menjadi korup apabila ada pihak menjadikannya sebagai justifikasi untuk menentang apa sahaja bentuk perlawanan.

Apabila sesuatu rejim merasa tergugat pada sesebuah gerakan pembebasan dan kebangkitan marhaen yang mula menyoal peri kelakuan dan dasar mereka yang tidak adil, selektif, zalim, mereka akan menggunakan buah ini untuk melawan semula kebangkitan tersebut. Dakyah mereka, idea tersebut radikal dan tiada tempat dalam masyarakat.

Tidaklah semestinya idea yang radikal tiada langsung positifnya. Mana-mana dalam lipatan sejarah dunia, idea yang hebat bermula dengan gerakan yang radikal. Kita boleh mengukur darjah keganasan idea tersebut apabila kita rinci pada tahap keradikalan tersebut. Apakah ini bagus atau tidak, kita boleh debatkannya lagi.

Revolusi Perancis 1789, Revolusi Rusia 1917, Gerakan Civil Rights yang menuntut hak mengundi kaum kulit hitam di Amerika pada tahun 1965, Revolusi Iran 1979, Tragedi Trisakti 1998, dan senarai yang berpanjangan tiada henti ini, semua bermula dengan sebuah idea pembebasan yang ada unsur radikalnya tersendiri.

Menyalahkan radikal dan menyabitkan ketidakmampuan sesuatu idea untuk berdiri dengan sebab adanya unsur radikal tadi, adalah premis yang tidak tepat sama sekali. Tetapi, sejauh mana keradikalan idea tersebut membawa kepada keganasan, sehinggakan menyebabkan kehilangan nyawa, juga perlukan pemerhatian yang kritikal.

ISIS ganas, mereka membunuh orang awam yang tidak bersalah tanpa sebab musabab, tanpa hujung pangkal. Ganas mereka itu, kita sering asosiasikan dengan istilah radikal. Di sini, berlakunya sedikit kekeliruan pada kita menilai, apakah bila disebut radikal itu, terus menjadi sesuatu idea itu semestinya ganas.

Justeru, dalam membuat penilaian dan perbandingan, perlunya cara fikir yang kritikal dan sama sekali tidak bersifat bandwagon. Setiap idea yang tercetus, tentulah punya tapak asas dan aspirasi mendesak yang tertentu. Amatlah perlu kita memahami konteks terlebih dahulu sebelum kita melompat terus pada sangkaan-sangkaan yang tidak benar.

Oleh kerana Barat gagal melihat ISIS sebagai sebuah idea, makanya mereka mengambil jalan singkat melawannya dengan peluru. Hasilnya, idea itu makin merimbun. Walaupun tidak sampai 0.01% dari populasi dunia yang terlibat dengan ISIS, namun idea tetap sebuah idea. Selagi adanya harapan, maka ianya akan terus menyala.

Kesimpulannya, menggunakan peluru untuk melawan ISIS, tidak menjadikan ianya lemah, bahkan membuatkan idea itu makin kuat dan bercambah ruah. Idea ini makin ranum dengan harapan yang dinyalakan oleh semangat anti-imperialis, antibarat dan semangat fundamentalis sesuatu agama itu sendiri.

Semua ini, boleh diubah dengan satu perkara: pendidikan. Soal matlamat kehidupan dan makna-maknanya, soal kesederhanaan dalam beragama dan hal-hal kepercayaan, adat dan budaya, soal sistem nilai, soal kemanusiaan dan kasih sayang, soal empati dan proaktif – semua ini hanya melalui pendidikan dapat ia ditanam.

Premis Perancis yang mengambil nada untuk melawan ISIS secara pitiless dan merciless, tiada lain tiada bukan, hanya akan menjemput jutaan nyawa yang lainnya yang tidak bersalah ke tanah kuburan. Dari sini juga, kita sedar, betapa sehinggakan ke saat ini, Barat masih terus bongkak untuk mengakui hakikat “...ideas are bulletproof.

Sunday, November 15, 2015

Paris, Darah dan Cinta

Siang dan malam, dalam seminggu dua ini, orang ramai (media) akan bercakap perihal serangan ganas di Paris. Pelbagai cerita, spekulasi, dari segala angka dan fakta, sehinggalah kepada tahayul teori konspirasi dan sebagainya. Semuanya menunjukkan satu ragam, betapa manusia memang sifatnya reaktif.

Dan, akibat reaktif begitu, kita tersangat mudah untuk hilang perspektif dalam meninjau krisis ini. Tiada lain tiada bukan, adalah berpunca akibat kita tidak melihat isu ini secara berobjektif. Semua pihak, dari A kepada Z, akan mengalami keadaan begini. Manusia memang mudah untuk hilang perspektif kala begini, percayalah.

Sebagai orang Islam, memang mudah kita merasa geram dan marah pada media yang bias. Mudah sangat, terutamanya apabila kita membaca laporan setiap satunya yang benar berat sebelah, yang selektif, dan berniat jahat pada komuniti orang Islam. Kita mula mengeluarkan kenyataan yang tidak lagi bernada Islam.

Kita akan terperangkap dalam gejala tak boleh tanduk, telinga dipulas. Kita merendahkan moral ground dengan cuba menjustifikasikan pembunuhan orang awam di Paris pada pembunuhan dan pengeboman yang berlaku saban hari di Timur Tengah terutamanya. Cara pandang begini, teramatlah silap dan menyakitkan.

Begitu jua, pada rakan-rakan bukan Islam, yang begitu kecewa dan marah pada tragedi ini sehinggakan dengan cuainya menjadikan Islam sebagai kambing hitam untuk melunaskan rasa amarah – juga cara pandang begini silap. Kita boleh menutup mata pada keganasan di Timur Tengah, tetapi kita menangis pada darah yang mengalir di Paris.

Sedarlah, tiada apa yang boleh dibayar pada setiap titis darah dan nyawa yang tertumpah atas nama keganasan. Tidak ada, noktah. Seorang yang jiwanya Muslim mati ditembak di bumi Palestin, sama harganya dengan seorang berjiwa Kristian mati ditembak di bumi Paris. Tiada beza nilaiannya. Tiada beza pada empatinya.

Pada saat begini, adalah jauh lebih bijaksana untuk kita sama-sama menjauhi laporan berita arus perdana. Banyak dari mereka, kerjanya adalah untuk melagakan kita. Di belakang sana, adanya kerajaan bayangan yang mengawal segala ini, percayalah. Mereka mengawal apa yang patut atau tidak patut kita fikir.

Maksudnya, bukanlah menjauhi media secara literal, tetapi menjadi pembaca dan pendengar yang kritikal. Bahagian ini amatlah penting, kerana kenaifan kita menilai isi kandungan media akan menjadikan kita hilang objektif dalam membentuk perspektif dalam isu ini. Kita akan menjadi tidak ubah seperti lembu dicucuk hidung.

Moga dunia ini, Tuhan terus lindunginya dengan kasih sayang, kecintaan dan rasa kemanusiaan. Makanya, untuk merealisasikan ini, hanyalah dengan kita berusaha untuk kembali menjadi manusia yang penuh dengan rasa cinta, rasa belas dan kasihan, yang mampu menghangatkan sentuhan empati.

Akan perihal kecenderungan manusia mengabsahkan sesuatu kejahatan dengan sesuatu kejahatan yang lainnya, dan merasa betapa semua itu adalah sebab-akibat yang berangkaian dan tiada lagi soal cinta, Professor Dumbledore pernah mengingatkan Harry Potter,

“You are protected, in short, by your ability to love! The only protection that can possibly work against the lure of power like Voldemort's! In spite of all the temptation you have endured, all the suffering, you remain pure of heart, as pure as you were five years ago, when you looked into a mirror that reflected your heart's desire. Harry, do you have any idea how few wizards could see what you saw in that mirror?”

Friday, November 13, 2015

Orkestra Membolot Harta Anak Yatim?

Ya, akhirnya YaPEIM menjawab. Mereka menghalakan muncung meriam mandulnya kepada DAP dan memaniskan lagi dengan sisipan perihal agenda Melayu liberal. Mereka berkata, bahawa ini orkestra serangan DAP ke atas institusi Islam. Ya ALLAH, akhir zaman ini, mudah benar manusia gunakan nama Islam untuk halalkan maksiat.

Serangan balas mereka bunyinya sumbang, bodoh dan tidak sedar diri. Orang-orang pelahap dan pemakan harta anak yatim begini, kalau mengikut tulisan Dante dalam karyanya Divine Comedy, akan dicampak dan dibakar dalam pantat neraka paling dalam. Sudahlah kenyang memakan harta orang lain, buat-buat tak bersalah pula.

Dari kenyataan mereka itu, kita boleh buat beberapa bacaan bahawa mereka agak terkejut dan tersepit, kerana mungkin tidak percaya bahawa jenayah keji itu akan terbongkar jua di khalayak ramai. Masalahnya, bukan penagih dadah yang buat semua itu, tetapi orang yang berkopiah, yang naik haji berkali-kali. Gila!

Tapi, dalam pada begitu, mereka menjadi reaktif. Cara paling mudah dan berkesan pada ramai orang-orang yang tidak mempunyai capaian maklumat yang cukup, adalah mengambinghitamkan DAP, dengan bersulamkan peluru liberal, komunis dan segala terma-terma cliché yang bertujuan untuk membodohkan orang ramai.

Dan, lagi dahsyat, ada juga manusia yang cuba melindungi gerombolan perompak harta anak yatim ini, dengan memberi macam-macam justifikasi yang sumbang. Mereka ini tidak ubah seperti anjing kurap belaan, yang menyalak, menyahut salakan tuannya. Usah ditanya lagi, ke mana bersisanya maruah dan harga diri mereka semua itu.

Senang sungguh cara mereka nak kalih isu. Senang sungguh mereka menjawab segala dakwaan perihal gaji pegawai berjumlah ratusan ribu, perbelanjaan menteri bermain golf dan membeli belah di luar negara yang juga mencecah ratusan ribu, dengan memalitkannya pada DAP. Mudah sebenarnya untuk terlepas dari kesalahan di Malaysia ini.

Dalam kes ini, soalan paling tidak wajar ditanya adalah: mengapa tergamak mereka memakan harta anak yatim? Begini tuan puan semua, konsepnya mudah sahaja nak faham, kalau sudah namanya anjing yang biasa makan tahi, kalau tak makan hidu ada juga. Tuhan, tolonglah matikan pelahap duit anak yatim ini, agar spesies begini tidak lagi membiak.

Monday, November 9, 2015

Logik Dangkal Penagih Vape

Sebagai penafian awal, tulisan ini juga dituju kepada penagih rokok. Walaupun kesan akhir seperti yang didakwa oleh penagih vape bahawa menghisap vape jauh lebih selamat dari menghisap rokok, hujah itu kita pedulikan dahulu. Premis awal, beza rokok tembakau dan vape, seumpama beza Coca Cola dan Pepsi.

Penagih vape berbangga dengan beberapa logik mereka, semata-mata untuk mengabsahkan ketagihan dan tabiat vaping mereka. Biarpun begitu, saya secara peribadi, masih boleh menerima pakai sebahagian logik mereka yang agak cliché, walaupun ianya kedengaran cukup dangkal, ironi, memualkan dan singkat akal.

Saya tidak bermasalah dengan logik bahawa vape jauh lebih selamat berbanding rokok tembakau. Hujah itu boleh disandarkan kepada beberapa kajian saintifik, seperti banyak yang disebarkan dalam media sosial oleh penggemar vape. Saya juga ada membaca beberapa makalah yang mereka sering sebutkan itu.

Tak mengapalah. Saya kira, itu pandangan masing-masing dan juga kebebasan kendiri yang memilih untuk berbuat sesuatu selaras dengan kehendak masing-masing. Saya tidak bermasalah dengan logik itu. Dan juga, hujah bahawa vape lebih bersih, tidak berbau, tidak mengganggu orang lain dan sebagainya.

Hujah-hujah begini, kedengaran logiknya cukup lunak. Seolah-olahnya, ya, vape adalah pilihan terbaik. Dan sekali lagi, saya tidak bermasalah dengan logik itu semua (walaupun sebenarnya ianya bukanlah logik, tetapi falasi). Saya cuma bermasalah, dengan penagih vape yang beranggapan bahawa sekalian manusia boleh menerima vape.

Tanggapan mereka jauh benar tersasar. Oleh kerana wujudnya beberapa makalah saintifik yang menyokong penggunaan vape, maka mereka merasakan masyarakat sekaliannya wajib menerima budaya vaping tanpa sebarang kritikan seumpama rokok tembakau. Tekaan mereka itu, kesalasilahannya dari logik (falasi) dangkal awal mulanya tadi.

Mahu terus menagih vape, silakan. Mahu terus berhabis duit membeli cecair vape atas alasan menjimatkan banyak wang berbanding rokok tembakau dan demi kesihatan diri, isteri, anak-anak dan keluarga, silakan. Mahu terus vaping, sehingga mampu menghentikan ketagihan rokok, silakan. Mahu vaping 24 jam sehari tanpa henti pun, silakan.

Tak ada masalah semua itu, dengan syarat, anda tidak vaping di tempat berkumpulnya orang ramai, dan di situlah adanya bayi kecil, budak-budak, wanita mengandung, orang-orang tua. Contoh paling terang, restoran. Gunalah akal barang sedikit. Tidak salah pun nak vaping, tetapi yang salahnya, vaping tanpa menggunakan akal.

Jangan diingatkan, sekalian manusia boleh menerima kepulan asap vape seumpama anda. Jangan diingatkan, mentang-mentang vape dikatakan lebih selamat dari rokok tembakau, maka anda mempunyai lesen untuk merokok di mana-mana sahaja, ikut logik kepala lutut anda. Tuhan kurniakan akal untuk berfikir, bukan dibuat hiasan.

Maka, fikirlah. Kalaulah ada mana-mana individu yang mencela budaya merokok dan vaping dalam kalangan rakyat Malaysia sebagai tidak beretika, ya, memang benar pun. Merokok tak bertempat langsung! – pernah dengar sesiapa menggerutu begini? Saya yakin, semua orang pernah mendengar keluhan rasa berbulu begitu.

Seperkara lagi, saya tersenyum sinis dengan logik bahawa vape dipopularkan adalah untuk membantu mengurangkan masalah ketagihan rokok tembakau. Baiklah, cuma timbul satu persoalan, untuk mereka yang kelaknya mengalami ketagihan vape pula, anda rasa apa yang akan diinovasi lagi demi kesihatan diri, isteri, anak-anak dan keluarga?

Soalan terakhir itu, berguna untuk mereka yang ada akal dan mereka berusaha menggunakan akal mereka untuk berfikir. Selamat maju jaya untuk mereka yang ketagihan vape, yang berjimat wang dengan vape, yang berazam untuk sihat dengan vape. Moga tuhan lindungi rakyat Malaysia dari logik dangkal yang mengharukan.

Sunday, November 8, 2015

“We shall overcome,” - A Great Speech by President Lyndon B. Johnson on March 15, 1965

Mr. Speaker, Mr. President, Members of the Congress:

I speak tonight for the dignity of man and the destiny of democracy.

I urge every member of both parties, Americans of all religions and of all colors, from every section of this country, to join me in that cause.

At times history and fate meet at a single time in a single place to shape a turning point in man's unending search for freedom. So it was at Lexington and Concord. So it was a century ago at Appomattox. So it was last week in Selma, Alabama.

There, long-suffering men and women peacefully protested the denial of their rights as Americans. Many were brutally assaulted. One good man, a man of God, was killed.

There is no cause for pride in what has happened in Selma. There is no cause for self-satisfaction in the long denial of equal rights of millions of Americans. But there is cause for hope and for faith in our democracy in what is happening here tonight.

For the cries of pain and the hymns and protests of oppressed people have summoned into convocation all the majesty of this great Government—the Government of the greatest Nation on earth.

Our mission is at once the oldest and the most basic of this country: to right wrong, to do justice, to serve man.

In our time we have come to live with moments of great crisis. Our lives have been marked with debate about great issues; issues of war and peace, issues of prosperity and depression. But rarely in any time does an issue lay bare the secret heart of America itself.

Rarely are we met with a challenge, not to our growth or abundance, our welfare or our security, but rather to the values and the purposes and the meaning of our beloved Nation.

The issue of equal rights for American Negroes is such an issue. And should we defeat every enemy, should we double our wealth and conquer the stars, and still be unequal to this issue, then we will have failed as a people and as a nation.

For with a country as with a person, "What is a man profited, if he shall gain the whole world, and lose his own soul ?"

There is no Negro problem. There is no Southern problem. There is no Northern problem. There is only an American problem. And we are met here tonight as Americans—not as Democrats or Republicans--we are met here as Americans to solve that problem.

This was the first nation in the history of the world to be founded with a purpose. The great phrases of that purpose still sound in every American heart, North and South: "All men are created equal"—"government by consent of the governed"—"give me liberty or give me death."

Well, those are not just clever words, or those are not just empty theories. In their name Americans have fought and died for two centuries, and tonight around the world they stand there as guardians of our liberty, risking their lives.

Those words are a promise to every citizen that he shall share in the dignity of man. This dignity cannot be found in a man's possessions; it cannot be found in his power, or in his position. It really rests on his right to be treated as a man equal in opportunity to all others.

It says that he shall share in freedom, he shall choose his leaders, educate his children, and provide for his family according to his ability and his merits as a human being.

To apply any other test—to deny a man his hopes because of his color or race, his religion or the place of his birth—is not only to do injustice, it is to deny America and to dishonor the dead who gave their lives for American freedom.

Our fathers believed that if this noble view of the rights of man was to flourish, it must be rooted in democracy. The most basic right of all was the right to choose your own leaders. The history of this country, in large measure, is the history of the expansion of that right to all of our people.

Many of the issues of civil rights are very complex and most difficult. But about this there can and should be no argument. Every American citizen must have an equal right to vote. There is no reason which can excuse the denial of that right. There is no duty which weighs more heavily on us than the duty we have to ensure that right.

Yet the harsh fact is that in many places in this country men and women are kept from voting simply because they are Negroes.

Every device of which human ingenuity is capable has been used to deny this right. The Negro citizen may go to register only to be told that the day is wrong, or the hour is late, or the official in charge is absent. And if he persists, and if he manages to present himself to the registrar, he may be disqualified because he did not spell out his middle name or because he abbreviated a word on the application.

And if he manages to fill out an application he is given a test. The registrar is the sole judge of whether he passes this test. He may be asked to recite the entire Constitution, or explain the most complex provisions of State law. And even a college degree cannot be used to prove that he can read and write.

For the fact is that the only way to pass these barriers is to show a white skin.

Experience has clearly shown that the existing process of law cannot overcome systematic and ingenious discrimination. No law that we now have on the books—and I have helped to put three of them there—can ensure the right to vote when local officials are determined to deny it.

In such a case our duty must be clear to all of us. The Constitution says that no person shall be kept from voting because of his race or his color. We have all sworn an oath before God to support and to defend that Constitution. We must now act in obedience to that oath.

Wednesday I will send to Congress a law designed to eliminate illegal barriers to the right to vote.

The broad principles of that bill will be in the hands of the Democratic and Republican leaders tomorrow. After they have reviewed it, it will come here formally as a bill. I am grateful for this opportunity to come here tonight at the invitation of the leadership to reason with my friends, to give them my views, and to visit with my former colleagues.

I have had prepared a more comprehensive analysis of the legislation which I had intended to transmit to the clerk tomorrow but which I will submit to the clerks tonight. But I want to really discuss with you now briefly the main proposals of this legislation.

This bill will strike down restrictions to voting in all elections—federal, state, and local—which have been used to deny Negroes the right to vote.

This bill will establish a simple, uniform standard which cannot be used, however ingenious the effort, to flout our Constitution.

It will provide for citizens to be registered by officials of the United States Government if the State officials refuse to register them.

It will eliminate tedious, unnecessary lawsuits which delay the right to vote.

Finally, this legislation will ensure that properly registered individuals are not prohibited from voting.

I will welcome the suggestions from all of the Members of Congress—I have no doubt that I will get some—on ways and means to strengthen this law and to make it effective. But experience has plainly shown that this is the only path to carry out the command of the Constitution.

To those who seek to avoid action by their National Government in their own communities; who want to and who seek to maintain purely local control over elections, the answer is simple:

Open your polling places to all your people.

Allow men and women to register and vote whatever the color of their skin.

Extend the rights of citizenship to every citizen of this land.

There is no constitutional issue here. The command of the Constitution is plain.

There is no moral issue. It is wrong—deadly wrong—to deny any of your fellow Americans the right to vote in this country.

There is no issue of States rights or national rights. There is only the struggle for human rights.

I have not the slightest doubt what will be your answer.

The last time a President sent a civil rights bill to the Congress it contained a provision to protect voting rights in federal elections. That civil rights bill was passed after eight long months of debate. And when that bill came to my desk from the Congress for my signature, the heart of the voting provision had been eliminated.

This time, on this issue, there must be no delay, no hesitation and no compromise with our purpose.

We cannot, we must not, refuse to protect the right of every American to vote in every election that he may desire to participate in. And we ought not and we cannot and we must not wait another 8 months before we get a bill. We have already waited a hundred years and more, and the time for waiting is gone.

So I ask you to join me in working long hours—nights and weekends, if necessary—to pass this bill. And I don't make that request lightly. For from the window where I sit with the problems of our country I recognize that outside this chamber is the outraged conscience of a nation, the grave concern of many nations, and the harsh judgment of history on our acts.

But even if we pass this bill, the battle will not be over. What happened in Selma is part of a far larger movement which reaches into every section and State of America. It is the effort of American Negroes to secure for themselves the full blessings of American life.

Their cause must be our cause too. Because it is not just Negroes, but really it is all of us, who must overcome the crippling legacy of bigotry and injustice. And we shall overcome.

As a man whose roots go deeply into Southern soil, I know how agonizing racial feelings are. I know how difficult it is to reshape the attitudes and the structure of our society.

But a century has passed, more than a hundred years, since the Negro was freed. And he is not fully free tonight.

It was more than a hundred years ago that Abraham Lincoln, a great President of another party, signed the Emancipation Proclamation, but emancipation is a proclamation and not a fact.

A century has passed, more than a hundred years, since equality was promised. And yet the Negro is not equal.

A century has passed since the day of promise. And the promise is unkept.

The time of justice has now come. I tell you that I believe sincerely that no force can hold it back. It is right in the eyes of man and God that it should come. And when it does, I think that day will brighten the lives of every American.

For Negroes are not the only victims. How many white children have gone uneducated, how many white families have lived in stark poverty, how many white lives have been scarred by fear, because we have wasted our energy and our substance to maintain the barriers of hatred and terror?

So I say to all of you here, and to all in the Nation tonight, that those who appeal to you to hold on to the past do so at the cost of denying you your future.

This great, rich, restless country can offer opportunity and education and hope to all: black and white, North and South, sharecropper and city dweller. These are the enemies: poverty, ignorance, disease. They are the enemies and not our fellow man, not our neighbor. And these enemies too, poverty, disease and ignorance, we shall overcome.

Now let none of us in any sections look with prideful righteousness on the troubles in another section, or on the problems of our neighbors. There is really no part of America where the promise of equality has been fully kept. In Buffalo as well as in Birmingham, in Philadelphia as well as in Selma, Americans are struggling for the fruits of freedom.

This is one Nation. What happens in Selma or in Cincinnati is a matter of legitimate concern to every American. But let each of us look within our own hearts and our own communities, and let each of us put our shoulder to the wheel to root out injustice wherever it exists.

As we meet here in this peaceful, historic chamber tonight, men from the South, some of whom were at Iwo Jima, men from the North who have carried Old Glory to far corners of the world and brought it back without a stain on it, men from the East and from the West, are all fighting together without regard to religion, or color, or region, in Vietnam. Men from every region fought for us across the world 20 years ago.

And in these common dangers and these common sacrifices the South made its contribution of honor and gallantry no less than any other region of the great Republic—and in some instances, a great many of them, more.

And I have not the slightest doubt that good men from everywhere in this country, from the Great Lakes to the Gulf of Mexico, from the Golden Gate to the harbors along the Atlantic, will rally together now in this cause to vindicate the freedom of all Americans. For all of us owe this duty; and I believe that all of us will respond to it.

Your President makes that request of every American.

The real hero of this struggle is the American Negro. His actions and protests, his courage to risk safety and even to risk his life, have awakened the conscience of this Nation. His demonstrations have been designed to call attention to injustice, designed to provoke change, designed to stir reform.

He has called upon us to make good the promise of America. And who among us can say that we would have made the same progress were it not for his persistent bravery, and his faith in American democracy.

For at the real heart of battle for equality is a deep-seated belief in the democratic process. Equality depends not on the force of arms or tear gas but upon the force of moral right; not on recourse to violence but on respect for law and order.

There have been many pressures upon your President and there will be others as the days come and go. But I pledge you tonight that we intend to fight this battle where it should be fought: in the courts, and in the Congress, and in the hearts of men.

We must preserve the right of free speech and the right of free assembly. But the right of free speech does not carry with it, as has been said, the right to holler fire in a crowded theater. We must preserve the right to free assembly, but free assembly does not carry with it the right to block public thoroughfares to traffic.

We do have a right to protest, and a right to march under conditions that do not infringe the constitutional rights of our neighbors. And I intend to protect all those rights as long as I am permitted to serve in this office.

We will guard against violence, knowing it strikes from our hands the very weapons which we seek—progress, obedience to law, and belief in American values.

In Selma as elsewhere we seek and pray for peace. We seek order. We seek unity. But we will not accept the peace of stifled rights, or the order imposed by fear, or the unity that stifles protest. For peace cannot be purchased at the cost of liberty.

In Selma tonight, as in every—and we had a good day there—as in every city, we are working for just and peaceful settlement. We must all remember that after this speech I am making tonight, after the police and the FBI and the Marshals have all gone, and after you have promptly passed this bill, the people of Selma and the other cities of the Nation must still live and work together. And when the attention of the Nation has gone elsewhere they must try to heal the wounds and to build a new community.

This cannot be easily done on a battleground of violence, as the history of the South itself shows. It is in recognition of this that men of both races have shown such an outstandingly impressive responsibility in recent days—last Tuesday, again today.

The bill that I am presenting to you will be known as a civil rights bill. But, in a larger sense, most of the program I am recommending is a civil rights program. Its object is to open the city of hope to all people of all races.

Because all Americans just must have the right to vote. And we are going to give them that right.

All Americans must have the privileges of citizenship regardless of race. And they are going to have those privileges of citizenship regardless of race.

But I would like to caution you and remind you that to exercise these privileges takes much more than just legal right. It requires a trained mind and a healthy body. It requires a decent home, and the chance to find a job, and the opportunity to escape from the clutches of poverty.

Of course, people cannot contribute to the Nation if they are never taught to read or write, if their bodies are stunted from hunger, if their sickness goes untended, if their life is spent in hopeless poverty just drawing a welfare check.

So we want to open the gates to opportunity. But we are also going to give all our people, black and white, the help that they need to walk through those gates.

My first job after college was as a teacher in Cotulla, Texas, in a small Mexican-American school. Few of them could speak English, and I couldn't speak much Spanish. My students were poor and they often came to class without breakfast, hungry. They knew even in their youth the pain of prejudice. They never seemed to know why people disliked them. But they knew it was so, because I saw it in their eyes.

I often walked home late in the afternoon, after the classes were finished, wishing there was more that I could do. But all I knew was to teach them the little that I knew, hoping that it might help them against the hardships that lay ahead.

Somehow you never forget what poverty and hatred can do when you see its scars on the hopeful face of a young child.

I never thought then, in 1928, that I would be standing here in 1965. It never even occurred to me in my fondest dreams that I might have the chance to help the sons and daughters of those students and to help people like them all over this country.

But now I do have that chance—and I'll let you in on a secret—I mean to use it. And I hope that you will use it with me.

This is the richest and most powerful country which ever occupied the globe. The might of past empires is little compared to ours. But I do not want to be the President who built empires, or sought grandeur, or extended dominion.

I want to be the President who educated young children to the wonders of their world. I want to be the President who helped to feed the hungry and to prepare them to be taxpayers instead of tax-eaters.

I want to be the President who helped the poor to find their own way and who protected the right of every citizen to vote in every election.

I want to be the President who helped to end hatred among his fellow men and who promoted love among the people of all races and all regions and all parties.

I want to be the President who helped to end war among the brothers of this earth.

And so at the request of your beloved Speaker and the Senator from Montana; the majority leader, the Senator from Illinois; the minority leader, Mr. McCulloch, and other Members of both parties, I came here tonight—not as President Roosevelt came down one time in person to veto a bonus bill, not as President Truman came down one time to urge the passage of a railroad bill—but I came down here to ask you to share this task with me and to share it with the people that we both work for.

I want this to be the Congress, Republicans and Democrats alike, which did all these things for all these people.

Beyond this great chamber, out yonder in 50 States, are the people that we serve. Who can tell what deep and unspoken hopes are in their hearts tonight as they sit there and listen.

We all can guess, from our own lives, how difficult they often find their own pursuit of happiness, how many problems each little family has. They look most of all to themselves for their futures. But I think that they also look to each of us.

Above the pyramid on the great seal of the United States it says—in Latin—"God has favored our undertaking."

God will not favor everything that we do. It is rather our duty to divine His will. But I cannot help believing that He truly understands and that He really favors the undertaking that we begin here tonight.
___________________

Nota: Ucapan ini adalah perlambangan kepada kemuliaan insan, maruah dan harga diri setiap yang bernyawa wajib dijaga, wajib dilindungi. Tiada sesiapa pun lahir di dunia ini, ternampak pada dirinya terlebih mulia dari yang lainnya. Dia yang lahir di tepian jalanan, atau yang lahir di buaian istana, maruah dan harga diri mereka sama. Tiada lain, tiada beza.

Sudah semestilah, kita juga, mengimpikan mimpi begini datang jua bertandang di bumi Malaysia. Moga tuhan merahmati roh President Lyndon B. Johnson.

Friday, November 6, 2015

Sampai Bila Kita Mahu Terus Dibuli?

Seminggu dua terakhir ini, pasca pembentangan Belanjawan 2016, negara kita tidak ubah seumpama sarkas.

Sarkas orang-orang politik celaka menghiburkan diri mereka dengan menjadikan kita semua (rakyat terbanyak) sebagai objek hiburan dan badut tunggangan untuk melampiaskan keserakahan nafsu mereka.

Mereka mencipta masalah – membolot duit orang ramai sehinggakan kempis kantung negara, sehinggakan tidak terhitung lagi hutang negara – untuk kepentingan dan keseronokan perut rodong mereka, dan kemudiannya, mereka dengan rasa tidak bersalah, memerah kita semua, rakyat terbanyak untuk melangsaikan masalah mereka.

Masalah sebenarnya, apa yang terjadi sekarang adalah well-aware oleh semua lapisan masyarakat, hatta budak-budak sekolah pun tidak terlepas dari mencari maki Najib Razak dan kawanannya.

Tapi, mengapa dalam pada begitu well-aware akan keborosan dan kebejatan ini, kita seolah-olah menyerah tengkuk untuk disembelih begitu sahaja?

Tiada berbaki walau sekelumit harga diri dan maruah pada kita lagi-kah?

Walau terus menerus kita dibuli dan dihenyak saban masa, kita terus sabar dan bertahan dan mencaci-maki takat di Facebook sahaja-kah?

Kita ini apa sebenarnya – manusia atau lembu yang dicucuk hidung?

Kenapa kita begitu tidak bermaruah?

Mereka memerah kita dari serba sudut.

Di dapur rumah kita, di meja makan, di jalan raya, di sekolah-sekolah, di klinik-klinik kesihatan, dan sebagainya – kita terus melopong, melongo tanpa harga diri, pasrah dan tunggu menanti keparat gerombolan perompak ini datang memerah ugut, dan menyembelih sisa harapan yang berbaki.

Kita?

Hakikatnya, kita semua tidak ubah seperti lembu dicucuk hidung. Disandung ke sana ke mari, patuh tidak membantah. Apa lagi yang tinggal, hanyalah tubuh badan fizik yang kekar begitu tunggu si tuan penggembala datang mengutip laba.

Selamat tinggal, maruah dan harga diri kamu, wahai rakyat Malaysia yang Tuhan kurniakan akal.

Monday, November 2, 2015

Kepimpinan Yang Tersesat

Hari demi hari, wajah PAS makin kelam. Tiada jelas lagi kelihatan rona-rona di wajahnya, yang dulunya cerlang dipandang khalayak. Parti Islam itu, semakin hari, semakin kekabutan, tiada arah tujuan, semacam tersesat. Entah mengapa, keadaan itu sedikit sebanyak meninggalkan resah pada diri saya sendiri selaku orang luar.

Mudah kata, PAS tiada arah tujuan sekarang. Masyarakat tidak dapat lagi meneka, apakah sebenarnya yang diperjuangkan PAS sekarang. Dan, ke arah mana sebenarnya PAS sedang belayar. Parti itu seolah-olahnya kehilangan kemudi. Mahu dikata kapal itu sedang berlabuh, masih berbunyi jeritan anak-anak kapal di bawah dek.

Mahu dikata sedang berlayar, kemudinya menerawang entah ke mana. Seumpama, tiada sang kapten mengawal. Dibimbangkan, kalaupun ada sang kapten yang mengawal, jelas sekali sang kapten have no clue tentang pelayaran itu. Lantas, apa yang terjadi, anak-anak kapal berpelesiran dengan gaya masing-masing, kepala masing-masing.

Akhirnya, parti itu terumbang ambing. Tiada hala tuju. Mungkinlah tidak lagi sampai pada tahap, hidup segan mati tak mahu, akan tetapi tidak mustahil jika dibiarkan sebegitu, PAS akan bertukar ke arah itu. Semua ini, pada hemat saya, akibat kerana PAS sedang berdepan dengan suatu kemarau kepimpinan yang dahsyat.

Haji Hadi bukan lagi figura yang sesuai untuk berada di posisi nombor satu PAS. Beliau uzur kesihatannya, tiada siapa dapat nafikan fakta ini. Parti itu perlukan suara segar yang lain, yang boleh nampak hala tuju PAS dengan jelas dalam jangkauan masa yang panjang. Kepimpinan PAS kini sangat teruk, bahkan memalukan.

Jika disebut PAS pada umum, rata-rata akan menggelengkan kepala. Gelengan pada stigma yang melekat pada parti Islam itu. Banyak faktor yang menyebabkan berlakunya sedemikian. Antara yang terutama, PAS dilihat parti yang sedang karam, yang banyak membuat keputusan bersifat ad-hoc dan kontang idea.

PAS tidak boleh selamanya bergantung pada undi orang Melayu, dan paling penting, PAS tidak boleh selamanya menggunakan talian hayat sentimen orang Melayu Pantai Timur. Banyak keputusan dan kenyataan PAS yang mutakhir, tidak lebih dari untuk menutup kelemahan yang secara sementara, dan tersangat naif.

Seolah-olahnya, parti itu baru berumur setahun jagung dalam lapangan politik. Semenjak muktamar yang terbaru, keberadaan PAS dalam senario politik Malaysia langsung tidak terasa, seumpamanya PAS tidak wujud. Ke mana hilangnya segala sentuhan parti Islam itu? Ke mana suara PAS dalam isu-isu yang ada kepentingan langsung pada rakyat?

Tidak ada, dan lagi menyedihkan, apabila PAS tidak dipedulikan khalayak sekarang. Tidak ada sebarang kenyataan atau tindakan dari PAS yang benar-benar mencerminkan hasrat pengundi Melayu untuk parti itu menjadi juara dalam banyak isu nasional. Berikan satu contoh, isu 1MDB, parti Islam itu hanyut tenggelam entah ke mana.

Semua ini terjadi akibat krisis kepimpinan PAS. Jangan nafikan permasalahan ini. Jangan terus berada dalam denial state. Bangkitlah dari mimpi kamu, wahai PAS. Selagi mana Haji Hadi menjadi pengemudi, selagi itulah PAS akan makin tenggelam. Sedikit masa lagi, umum akan kepelikan apabila mendengar sesiapa lagi menyebut tentang PAS.

Percayalah, itu akan terjadi, kalau PAS tidak mahu berubah dan menjadi pemberani, dengan mengubah kepimpinannya dari sekarang. Kepimpinan sedia ada sekarang sedang tersesat, tiada hala tuju, penglihatan mereka kabur. Dalam bahasa Queen Elizabeth, disebut the lost leadership. Berubahlah. Mark my words.