Skip to main content

Politik Orang Tua

Mendengar perkhabaran perihal Lim Guan Eng yang secara cuai dan melulu, menuduh adanya pakatan dari perwakilan PKR yang mahu menyokong UMNO akibat tidak bersetuju atau bercanggah pendapat dengannya, adalah antara banyak contoh klasik apabila kita bercakap perihal gaya politik orang tua.

Dulunya, budaya politik begini jelas terpamer pada UMNO. Tetapi kini, bejatnya mula ketara pada ramai politikus dari barisan pembangkang. Kebanyakan mereka adalah dari generasi tua atau sudah masuk kategori veteran. Mungkin faktor utama adalah pengaruh mereka dalam parti yang besar, maka mereka untouchable.

Perangai sebegini, wajib dihapuskan dengan segera. Jika tidak, parti akan punah. Jika tidak, akan terlahirlah dari sana, parti yang tidak anjal, jauh sekali untuk menjadi demokratik – walaupun pada namanya ada perkataan demokratik. Boleh dikatakan, hampir semua parti politik akan mengalami keadaan begini.

Kepimpinan parti yang mula tidak boleh menerima kritikan dari dalam, jangan diharapkan mereka akan mampu menerima kritikan dari luar. Biarpun pada asasnya, mereka melaungkan soal hak untuk berbeza pendapat, namun keadaan pengaruh dalaman parti yang cukup besar, boleh menjadikan seseorang itu besar kepala.

DAP, PAS, UMNO dan lain-lain parti, semuanya sudah berjangkit penyakit politik orang tua. Tiada remedi untuk penyakit ini, selain dari anak muda bangkit mempamerkan idealisme dan kehendak mereka secara terang dan komited. Untuk berbuat ini, sudah pastilah syarat terutama, mereka sendiri perlu dilengkapi dengan ilmu.

Gaya politik orang tua hanya terlawan dengan ilmu dan idea-idea baru. Wadahnya adalah pendidikan. Makna katanya, suatu usaha membentuk dan menginstitusikan pendidikan politik yang didasari dengan faham falsafah dan ketinggian adab adalah teramat penting. Apabila kita menyebut hal ini, lantas terlintas pada benak akan terma politik baru.

Prof Matthew Flinders melalui makalah ringkasnya dalam blog Oxford University Press telah bertanya soalan menarik perihal politik baru, “...there is a far bigger questions for the UK (and internationally) about the specific form, values and structures that might make up this “new politics.” What does “doing politics differently” actually mean?

Umumnya, kita bercakap soal politik baru kerana kita mahu lari dari stigma dan rasa kotor akibat terkongkong dalam gaya permainan politik orang tua. Tetapi, tidaklah mudah untuk kita mencari suatu definisi baru tentang apakah maksud politik baru itu sebenar-benarnya. Mungkin benar, idea ini berasal dari rasa ingin berbeza.

Jika disebut tentang anti-establisment, pun ada wajarnya. Contoh gaya politik payung-memayungi, bodek, besar kepala, terhasil akibat suasana yang memberikan ruang untuk politikus ini merasa wujudnya autoriti pada diri mereka, lantas membibitkan rasa kebal dan tidak lagi betah disentuh oleh mana-mana kritikan.

Lantas, desakan untuk mengubah gaya politik lama atau budaya politik sebegitu, menjadikan ianya kelihatan baru berbanding yang lama. Tetapi, ini tidaklah bermaksud, desakan sebegitu hampa makna dan idealismenya. Lagipun, tiada dapat tiada, kita terpaksa mengakui bahawa politik hari ini wajib berbeza dengan semalam.

Kerana, “Think Politics, Think Vote” is just so passé. Politik sekarang, rata-rata dikuasai atau mula dikuasai oleh pengundi dari demografi yang sangat berbeza dari sedekad yang lepas. Lihat sahajalah, bagaimana Justin Trudeau di Kanada. Itu antara bukti jelas bahawa budaya politik, mahu tak mahu, akan mengarah ke sana jua.

Bak kata Trudeau, “Because it's 2015.

Comments

Popular posts from this blog

Laila dan Majnun

Telah sampai cherita bahwa pada suatu hari Sultan Mahmud Ghaznawi menitahkan pesuruh2nya supaya membawa Laila menghadapnya agar dapat ditanyai peri kisah kekasihnya Majnun.

Apabila tiba Laila dihadapannya Baginda bertanya: "Wahai Laila, kau yang kechantikanmu mashhur seluruh alam; yang kasih sayangmu menjadi sumber segala puisi!—aku ingin menatap wajah Majnun, ingin tahu sifat rupa yang kau chintai dengan teguh dan jujur itu."

Maka Laila menjawab seraya menangis mengenangkan Majnun bahwa kekasihnya telah hilang tiada yang tahu kemana.

Mendengar ini Baginda menitahkan kepada pesuruh untuk menchari Majnun hingga dapat supaya dibawa dihadapannya. Pesuruh menchari dikota, dikampung, didusun hingga akhirnya diperpinggiran batasan negeri dan luasan padang pasir. Disitu beliau mendapat khabar bahwa ada seorang yang berdiam sebatang-kara dipadang pasir merayau merana senantiasa menzikirkan nama Laila bagai orang sudah gila.

Orang itu dibawa kehadapan Baginda Sultan yang, sambil terk…

Pengajaran Dari Sebuah Komik

Sejak kecil lagi, saya telah didedahkan dengan berbagai jenis komik bacaan ringan seperti Doraemon , Dewata Raya, Utopia, Naruto dan sebagainya. Namun ternyata saya lebih berminat untuk “mendalami” komik-komik Kung Fu karya penulis China seperti Tony Wong melalui karyanya Jejak Wira. Seperti biasa, kepulangan saya kali ini ke kampung halaman dalam misi menghabiskan beberapa buah Jejak Wira yang dibeli oleh abang semasa ketiadaan saya di rumah.

Ternyata plot ceritanya meskipun panjang dan tak pasti bila penghabisannya namun ia tetap tidak membosankan. Menjadi semakin menarik dan sukar bilamana ia melibatkan pergolakan politik dunia yang terang-terang menyebelahi siapa yang kuat dia yang menang.

Setelah “menelaah” kesemua komik muktabar ini saya seakan terpanggil untuk mengulas karya Tony Wong iaitu Jejak Wira yang mana saya kira ianya amat dekat dengan apa yang berlaku kini di dunia realiti.


Bagaimana para penguasa negara sanggup membutakan hati dan mata demi kepentingan nafsu mereka…

Homosexuals and The Idea of Abnormality

Once ago, my friend and me have a little chat about stuff—if not mistaken, we gossiping a hot Math teacher from Italy, and from where it began, we start talking about gay and LGBT.

The pinnacle of it was when my friend proudly declares the gay people is abnormal.

I just sit still, silent and stunned.

I should start somewhere. Here it is, for myself, to be abnormal is to be true to oneself. And it is a kind of freedom that I longingly seek and understand, that is to be true to yourself, to who you are.

It is a freedom to be able to against the flow. It is a freedom when we do not favor the external to validate ourselves. To do this, first, we have to be abnormal, in the eye of the many.

Anyway, I don’t mean to philosophize anything here. It is just a version of abnormality that I always think and perceived before, and luckily (no pun intended), that day comes when my friend bluntly declare homosexuality is abnormal.

And, I have to revisit my thought on abnormality.

I am OK with her…