Friday, October 2, 2015

Pengalaman Dipatuk Ular

Ianya suatu pengalaman baru yang tidak manis. Taubat kawan, biarlah sekali sahaja kena seumur hidup. Nasib baik semalam ular yang mematuk itu cumalah ular yang biasa-biasa sahaja. Begitu pun, sakitnya bukan kepalang. Tak boleh tidur sehinggakan terpaksa meminta doktor untuk menambah dos ubat tahan sakit sebanyak dua kali.

Ketika itu keadaan gelap sekitar jam 10 malam – jalan pintas antara Fakulti Kejuruteraan dan kolej kediaman di UKM. Mungkin faktor hujan menyebabkan makhluk berbisa itu happens to be there waktu tersebut. Tersentak, saya berlari terus ke kawasan terang dengan harapan, ada orang yang boleh diminta tolong.

Masa itu apa yang saya fikir, kalaulah hendaknya ditakdirkan saya pengsan, biarlah pengsan di tempat orang ramai. Buatnya terguling kaku di tengah-tengah laluan bertangga gelap itu, entah apa yang akan jadi kelak. Tibanya di kolej, kesan bisa makin menjadi-jadi. Kaki mula kebas sehingga ke lutut. Beberapa rakan saya mula hubungi untuk minta tolong.

Mulanya, ke Poliklinik UKM Kesihatan di Seksyen 15, Bangi. Mereka tidak menerima pesakit dan mencadangkan saya terus rujuk Hospital Pakar An-Nur di Seksyen 9 ataupun Hospital Serdang. Memikirkan pilihan pertama itu lebih dekat, maka saya terus berkejar ke sana. Malangnya, sepertinya Poliklinik UKM, mereka juga tidak menerima kes patukan ular.

Terus berkejar ke Hospital Serdang, dan alhamdulillah saya dimasukkan ke Bahagian Kecemasan untuk rawatan lanjut. Hasilnya, doktor membuat keputusan untuk menahan saya di wad bagi proses pemerhatian rapi kerana pilihan untuk menyuntik antivenom adalah pilihan terakhir dalam prosedur rawatan kes sebegini.

Pertamanya, menurut doktor, mereka tidak dapat mengenal pasti jenis ular yang mematuk. Dos antivenom yang disuntik adalah mengikut jenis ular dan keadaan pesakit, sementelah memandangkan saya tidak mampu mengenalpasti jenis ular tersebut, makanya pilihan untuk tidak menyuntik antivenom terpaksa diambil.

Antara lain disebabkan suntikan antivenom yang tidak tepat akan menyebabkan berlakunya beberapa kesan sampingan seperti alahan. Untuk mengelakkan keadaan tersebut, doktor membuat keputusan untuk menahan saya di wad bagi proses pemerhatian rapi dari semasa ke semasa. Akibatnya, saya terlantar di wad kecemasan selama 12 jam.

Selama 12 jam, enam kali darah saya diambil setiap 2 jam untuk ujian darah. Tiga kali ujian air kencing dijalankan. Dua botol air telah dimasukkan ke dalam badan. Dan dari semasa ke semasa, tekanan darah dan kadar degupan jantung diambil oleh pegawai perubatan. Semunya dibuat sebagai langkah pemerhatian secara rapi.

Alhamdulillah, lebih kurang jam 11 pagi hari ini, setelah tiadanya tanda-tanda konsisten seperti gusi berdarah, kekejangan otot dan muntah-muntah berlaku, saya disahkan doktor bahawa bisa ular tidak merebak dan dibenarkan keluar dari wad. Semuanya dipermudahkan Tuhan. Bila terkenangkan cemasnya saat awal kejadian itu, saya hanya mampu menarik nafas lega.

Pulang ke makmal, pegawai sains, Encik Azman datang menemui saya. Beliau antara orang yang menghubungi saya ketika di wad apabila berita ini sampai kepada mereka. Beliau pantas bertindak membuat laporan berkenaan lampu jalan di laluan bertangga belakang Kolej Pendeta Za’ba tidak berfungsi, yang menjadi antara punca kecelakaan begini berlaku.

Mujurlah umur ini masih dipelihara Tuhan. Mujurlah masih ada peluang untuk terus bernafas sehingga ke saat ini. Benarlah, tiada apa daya yang tinggal pada kita, melainkan semuanya itu mengikut kehendak dan aturan Tuhan jua. Saya optimis, kecelakaan semalam, adalah suatu kebaikan yang masih belum saya temui lagi, In shāʾ Allāh.