Skip to main content

Interaksi Id, Ego dan Superego

Antara kekeliruan terbesar dalam memahami juzuk-juzuk perbincangan psikoanalisis yang dianjurkan oleh Freud adalah mengenai bagaimana Id, Ego dan Superego berinteraksi antara satu sama lain dan berhubungan sehinggakan mampu memandu setiap individu dalam membuat keputusan dan bertindak serta bagaimana untuk beremosi.

Dalam nota sebelum ini, ketika cuba untuk memahami ketiga-tiga entiti akal tersebut, saya ada menulis bahawa Id, Ego dan Superego terbentuk hasil daripada berlakunya penindasan atau proses menekan tabii-tabii (drives) manusia yang sejak dahulunya lagi telah pun wujud dan berevolusi dari satu peringkat ke peringkat lainnya.

Baca: Memahami Id, Ego dan Superego

Proses menindas (mengawal/menahan diri) atau disebut oleh Frued sebagai repression begitu berjaya, dan semua itu berlaku semenjak dari peringkat umur manusia masih lagi bayi sehinggalah mencecah umur dewasa. Proses sebegitu akhirnya membentuk keadaan ketidaksedaran (unconscious) setiap individu.

Adalah penting untuk diberi perhatian bahawa, segala unconscious yang terbentuk itu tidaklah semuanya akan membentuk entiti Id yang berfungsi mempengaruhi Ego. Tetapi, semua Id yang terbentuk adalah akibat unconscious. Demikian jua halnya yang terjadi pada Ego dan Superego. Unconscious boleh membentuk Ego, dan akhirnya akan dilawan semula oleh Id.

Semua ini berlaku di peringkat pemikiran sahaja. Id, Ego dan Superego bukan suatu anggota badan, atau boleh diwakili dalam mana-mana anggota badan. Mereka tidak ada lokasi tertentu dalam badan manusia. Mereka bukanlah organ seumpama jantung untuk mengepam darah dan apa-apa yang berbentuk fizikal.

Mereka adalah juzuk yang tidak bersifat materi. Ianya adalah model pemikiran yang berstruktur yang berfungsi mengatur aktiviti-aktiviti akal. Pertama, jika ada yang bertanya bahawa, apa itu Id, Ego dan Superego, mungkin penjelasan Freud dalam bukunya The Question of Lay-Analysis akan banyak membantu,

“It will soon be clear what the mental apparatus is: but I must beg you not to ask what material it is constructed of. That is not a subject of psychological interest … We shall leave entirely on one side the material line of approach, but not the spatial one. For we picture the unknown apparatus which serves the activities of the mind as being really like an instrument constructed of several parts (which we speak of as ‘agencies’), each of which performs a particular function and which have a fixed spatial relation to one another: it being understood by that spatial relation – ‘in front of’ and ‘behind’, ‘superficial’ and ‘deep’ - we merely mean in the first instance a representation of the regular succession of the functions.”

Mereka adalah agensi-agensi dalam pemikiran manusia. Mereka bertugas untuk memandu manusia dalam membuat keputusan, beremosi, bertindak, berfikir dan segalanya, termasuklah dalam menafikan atau mengiakan sesuatu. Mereka boleh bertindak sebagai pembentuk karakter, atau pemberi tekanan, juga komponen naluri dan daya seseorang.

Ketiga-tiga juzuk atau agensi akal itu akan bergulat dan berkelahi sesama mereka. Tiada istilah Ego adalah tuan rumah untuk segalanya, kerana Id dan Superego akan menjadi penimbangtaraan antara mereka semua. Mungkin tidaklah keterlaluan untuk dikatakan bahawa keadaan Ego tidak ubah seumpama ditelan mati emak, diludahkan mati bapa.

Pada Freud, peralihan beliau untuk menggunakan frasa Id, Ego dan Superego dalam karya-karya selanjutnya berbanding kebiasaan model topografi jiwa manusia iaitu unconscious, preconscious dan conscious adalah kerana pada beliau, Id, Ego dan Superego lebih tepat untuk menerangkan gambaran dimensi mengenai jiwa manusia keseluruhannya.

Comments

Popular posts from this blog

Laila dan Majnun

Telah sampai cherita bahwa pada suatu hari Sultan Mahmud Ghaznawi menitahkan pesuruh2nya supaya membawa Laila menghadapnya agar dapat ditanyai peri kisah kekasihnya Majnun.

Apabila tiba Laila dihadapannya Baginda bertanya: "Wahai Laila, kau yang kechantikanmu mashhur seluruh alam; yang kasih sayangmu menjadi sumber segala puisi!—aku ingin menatap wajah Majnun, ingin tahu sifat rupa yang kau chintai dengan teguh dan jujur itu."

Maka Laila menjawab seraya menangis mengenangkan Majnun bahwa kekasihnya telah hilang tiada yang tahu kemana.

Mendengar ini Baginda menitahkan kepada pesuruh untuk menchari Majnun hingga dapat supaya dibawa dihadapannya. Pesuruh menchari dikota, dikampung, didusun hingga akhirnya diperpinggiran batasan negeri dan luasan padang pasir. Disitu beliau mendapat khabar bahwa ada seorang yang berdiam sebatang-kara dipadang pasir merayau merana senantiasa menzikirkan nama Laila bagai orang sudah gila.

Orang itu dibawa kehadapan Baginda Sultan yang, sambil terk…

Pengajaran Dari Sebuah Komik

Sejak kecil lagi, saya telah didedahkan dengan berbagai jenis komik bacaan ringan seperti Doraemon , Dewata Raya, Utopia, Naruto dan sebagainya. Namun ternyata saya lebih berminat untuk “mendalami” komik-komik Kung Fu karya penulis China seperti Tony Wong melalui karyanya Jejak Wira. Seperti biasa, kepulangan saya kali ini ke kampung halaman dalam misi menghabiskan beberapa buah Jejak Wira yang dibeli oleh abang semasa ketiadaan saya di rumah.

Ternyata plot ceritanya meskipun panjang dan tak pasti bila penghabisannya namun ia tetap tidak membosankan. Menjadi semakin menarik dan sukar bilamana ia melibatkan pergolakan politik dunia yang terang-terang menyebelahi siapa yang kuat dia yang menang.

Setelah “menelaah” kesemua komik muktabar ini saya seakan terpanggil untuk mengulas karya Tony Wong iaitu Jejak Wira yang mana saya kira ianya amat dekat dengan apa yang berlaku kini di dunia realiti.


Bagaimana para penguasa negara sanggup membutakan hati dan mata demi kepentingan nafsu mereka…

Homosexuals and The Idea of Abnormality

Once ago, my friend and me have a little chat about stuff—if not mistaken, we gossiping a hot Math teacher from Italy, and from where it began, we start talking about gay and LGBT.

The pinnacle of it was when my friend proudly declares the gay people is abnormal.

I just sit still, silent and stunned.

I should start somewhere. Here it is, for myself, to be abnormal is to be true to oneself. And it is a kind of freedom that I longingly seek and understand, that is to be true to yourself, to who you are.

It is a freedom to be able to against the flow. It is a freedom when we do not favor the external to validate ourselves. To do this, first, we have to be abnormal, in the eye of the many.

Anyway, I don’t mean to philosophize anything here. It is just a version of abnormality that I always think and perceived before, and luckily (no pun intended), that day comes when my friend bluntly declare homosexuality is abnormal.

And, I have to revisit my thought on abnormality.

I am OK with her…