Saturday, May 16, 2015

Projek Perpustakaan Awam Mini

Kawan saya bertanyakan jumlah buku yang saya miliki, saya tidak pasti berapa. Cuma, saya yakin ianya sudah melebihi 500 buah buku, yang semuanya bertimbunan di dalam bilik kecil di kolej kediaman UKM. Sebenarnya, soalan itu membuatkan saya terfikir untuk memulakan sebuah projek – atau nama lainnya, segmen artikel – dalam blog kecil ini dengan memfokuskan pada buku dan kemaskini senarai buku bulanan.

Saya membaca blog The Personal Libraries Library yang diusahakan oleh Abra Ancliffe, di mana beliau membina sebuah perpustakaan awam mini, di rumahnya yang bertujuan menjadi sebuah komuniti perpustakaan yang bukan sekadar berfokus pada buku, tetapi pembacanya juga. Dengan kata lain, beliau mewujudkan perpustakaan dan orang ramai boleh meminjam serta membaca koleksi-koleksi bukunya serta membentuk komuniti aktif dalam kalangan pembaca.

Lagi menariknya adalah, beliau mengusahakan in-house publishing venture yang turut mengguna pakai nama yang sama, yang berfungsi untuk mencetak segala kertas kerja, projek khas dan segala bahan cetakan dari perpustakaannya kepada ahli-ahli yang membayar yuran tahunan untuk mengguna pakai koleksi buku-bukunya. Tentulah cerita begini amat mengaspirasikan saya, bayangkan beliau sudah pun berjaya mengharungi tempoh 5 tahun perjalanan kedua-dua entiti itu: perpustakaan dan rumah percetakan.

Sebenarnya, mengapa cerita ini menjadi menarik kerana, ketika pada awal-awal kami memulakan idea penubuhan kumpulan Tidak Selain Buku, salah seorang ahli kami mengatakan, kumpulan ini bukan sekadar menjadi sebuah kedai buku, bahkan turut suatu hari nanti, menempa nama sebagai salah sebuah rumah penerbitan bebas. Nampaknya, apa yang diutarakan kawan saya itu, tidaklah jauh bezanya dengan apa yang telah diusahakan oleh Abra Ancliffe.

Mungkin untuk pergi ke arah itu masih lagi jauh buat saya, dan juga buat kumpulan Tidak Selain Buku. Oleh yang demikian, saya mahu memulakan secara kecil-kecilan dahulu dengan memfokuskan pada koleksi buku-buku milik saya sendiri. Pada awalnya ini, saya bercadang untuk menulis setiap awal bulan, kemaskini senarai koleksi buku yang saya telah beli atau peroleh sepanjang bulan tersebut, dan mengemaskinikan rak buku atas talian di Goodreads.

Apabila kita membaca kisah-kisah para pustakawan yang mula bergerak keluar dari tipikal menjadi pustakawan di perpustakaan-perpustakaan awam yang sudah terkenal, dan mula menggerakkan perpustakaan sendiri sama ada menggunakan konsep perpustakaan bergerak, ataupun perpustakaan mini di rumah sendiri, ianya sungguh mengujakan saya. Sayangnya, kebanyakan kisah mereka ini adalah dari bumi Amerika.

Namun begitu, ianya tidaklah salah untuk kita mengambil contoh dengan mengadakan semangat dan usaha begitu di Malaysia. Bayangkan, ada antara mereka mengusahakan perpustakaan dan kedai buku bergerak untuk menyediakan perkhidmatan jualan buku di kawasan-kawasan pedalaman. Cerita mereka tentang bagaimana riangnya kanak-kanak dan orang tua di kawasan pedalaman apabila van buku mereka sampai, ianya benar-benar membuatkan saya tersenyum girang.

Di Malaysia, kita juga ada projek begini, tapi masih belum banyak. Antaranya, Mobile Bookcafe yang diusahakan oleh Muhammad Ali. Ikutilah perkembangan kisah beliau ‘menjajakan’ buku di sekolah-sekolah di seluruh Malaysia dan bagaimana hangatnya sambutan murid-murid dan guru yang dahagakan buku. Semangat begini harus dicontohi. Bayangkan, bukan mudah untuk kita memupuk sikap suka membaca dalam kalangan anak-anak kecil jika tiada usaha untuk mempermudah anak-anak ini mendapatkan bahan bacaan yang mereka gemari.

Mungkin konsep perpustakaan bergerak ini kelihatan begitu jauh dari jangkauan saya, namun dengan memulakan projek perpustakaan mini di bilik sendiri di kolej kediaman, saya kira itu satu langkah yang baik, tanpa perlu menghiraukan faktor sambutan ada ataupun tidak kerana tujuan saya bukanlah keuntungan, tetapi pembangunan komuniti dan minda sewacana. Jika bukan sekarang, bila lagi. Tambahan pula, buku-buku yang saya miliki, bukan semua sudah pun terbaca.

Mungkin saya perlu belajar banyak perkara lagi dari The Personal Libraries Library, dan lain-lain pengusaha perpustakaan peribadi, perihal bagaimana mereka mampu membina sebuah komuniti pembaca yang kecil dan serumpun tanpa perlu mengeluarkan kos yang banyak, tetapi mampu memberi kesan yang besar kepada komuniti yang terlibat. Saya fikir, idea begini tidak memerlukan protokol atau kertas kerja yang berjela-jela, cukup sekadar fikir dan terus laksanakan.

Justeru, untuk permulaan ini saya akan mula menyiarkan koleksi buku-buku yang saya miliki dengan menjadikan rak buku atas talian di Goodreads sebagai platform pertama, dan menulis kemaskini bulanan setiap buku yang dibeli atau peroleh di blog ini. Moga-moga dengan usaha begini, suatu hari nanti saya mampu memiliki sebuah rumah sendiri, yang sebahagian rumah itu akan dimanfaatkan untuk projek perpustakaan awam mini.