Skip to main content

Menalar Makna Kemanusiaan

Seminggu ini, hari-hari ‘terpaksa’ membaca berita perihal kemungkinan ribuan pekerja Malaysia Airlines (MAS) akan dibuang kerja, ekoran proses penstrukturan semula syarikat penerbangan nasional itu. Kemungkinan itu sebenarnya memang akan terjadi pun, bahkan itulah yang ditekankan oleh CEO barunya, Christoph Mueller dalam kenyataan rasminya.

Itu cerita MAS. Di lain padang dunia korporat, kita membaca cerita sedih mengenai JARING. Sebut nama itu, tentu semua kenal akan JARING. Akhir bulan lepas, JARING telah diisytiharkan muflis. Sejak itu, saya kerap kali membaca catatan-catatan sayu oleh En. Mohamed Awang Lah, orang yang bertanggungjawab membina JARING (1992) dengan nama asalnya RangKoM (1986).

Nada catatan beliau, sayu dan penuh melankolik. Apa tidaknya, syarikat yang beliau asaskan sehingga menjadi pioneer kepada pembangunan Internet di Malaysia kini sudah tinggal sejarah. Ikutilah cerita-cerita beliau di Facebook, banyak sungguh cacat-celanya apabila penyangak dilantik memegang posisi penting dan diberi amanah kepimpinan dalam syarikat.

Semalam, saya membaca catatan beliau mengenai pekerja-pekerja JARING yang akan diberhentikan perkhidmatan mereka dengan notis yang singkat, akibat menanggung kerugian diisytiharkan muflis. Cerita begini, adalah cerita sedih terutamanya buat pekerja-pekerja yang budiman dan berdedikasi, yang telah memberi kesetiaan tidak berbelah bahagi kepada syarikat mereka.

Bukan itu sahaja, berita MAS dan JARING membuang pekerjanya demi menyelamatkan syarikat dari terus mati, adalah petanda yang absah bahawa, perlunya kita kembali menoleh ke belakang, menalar semula makna diri dan kemanusiaan yang masih bersisa pada batang tubuh dan jiwa kita semua. Kita hidup dalam dunia yang serba gila hari ini.

Pertamanya, kita faham mengapa syarikat terpaksa membuat keputusan sebegitu, walaupun mereka sedar ianya keputusan yang zalim. Kita sangat memahami bahawa itulah realiti yang harus masyarakat fahami sebelum mereka mengambil keputusan untuk memberi khidmat dalam mana-mana syarikat, tentang risiko begini. Kita tidaklah menyalahkan syarikat sepenuhnya, dalam kes ini: MAS dan JARING.

Tetapi, kita tentu sekali tidak boleh menerima sebegitu lapang dan terbuka pada pengkhianatan begini. Bahawa ini adalah pengkhianatan pada amanah. Bahawa ini adalah bentuk kezaliman yang dikenakan pada mereka yang tidak bersalah. Soalnya sekarang, terperonyoknya MAS dan JARING hari ini disebabkan faktor apa sebenarnya?

Adakah kerana pekerja-pekerja mereka yang sedia ada hari ini memang pemalas dan tidak produktif sehingga prestasi syarikatnya merudum? Semua orang tahu, bahawa jatuhnya MAS dan JARING bukan sebab pekerja mereka. Semua orang tahu, penyangak utama dalam episod sedih ini adalah mereka di paras atasan, pengurusan dan tata-tadbirnya yang haprak.

Kini, yang menjadi mangsa, yang kehilangan kerja, yang tidak kecukupan wang untuk menyara keluarga, yang akan terus miskin melarat, adalah mereka yang di peringkat bawahan, yang dibuang kerja apabila saat syarikat dalam keadaan tenat, yang terpaksa menanggung beban daki dan dosa mereka penyangak di peringkat atasan, yang telah membalun jutaan ringgit ke dalam perut rodong mereka sendiri.

Menalar makna kemanusiaan ini, tidak cukup hanya kita bersimpati pada mereka yang tidak bersalah menjadi mangsa, bahkan ia perlu dianjak lebih dari itu. Kita perlu memahamkan masyarakat bahawa, kemanusiaan itu juga merangkumi aspek menjatuhkan hukuman setimpal pada si pesalah dan penyangak sebenar. Kemanusiaan itu, adalah tentang penegakan makna keadilan.

Cakaplah tentang transformasi, Wawasan 2020, KDNK, ketelusan, amanah, dan sebagainya seribu tahun lagi, cerita kezaliman ini akan terus berulang-ulang dalam bulatan tetapnya tanpa henti selagi mana tiada usaha ke arah mengubah sistem nilai yang mendasari kehidupan dan kefahaman kita semua. Kisah MAS dan JARING akan berulang lagi masa hadapan, jika perkara ini tidak diubah.

Untuk mengubah sistem nilai dalam masyarakat, dalam politik, dalam perniagaan dan dunia korporat, manusia wajib kembali mengimani pandangan sarwa alam yang meletakkan Tuhan di tempat yang benar, meletakkan kemanusiaan di tempat yang adil. Hanya dengan cara itu, manusia akan kembali menunduk, sedar diri pada hakikat kelemahannya, membuang sifat tamak haloba, terpasak hatinya di kaki.

Kita boleh seribu tahun lagi menyalahkan kapitalisme dalam cerita ini. Kita juga boleh terus menerus menyalahkan kerajaan kerana bobrok dan penuh nepotisme. Kita boleh menjegil mata bolong marahkan penyangak yang laparkan duit siang dan malam. Tapi, semua itu tidak akan dapat mengubah sedikit pun masalah yang ada selagi kita tidak mengubah sistem nilai sedia ada.

Moga tuhan bersama-sama orang yang dizalimi - bertabahlah. Moga tuhan perkenan bala dan hukuman pada penyangak dan penzalim yang sebenar. Moga tuhan turunkan hidayah dan petunjuk kepada kita semua, dalam menalar semula makna kemanusiaan yang sepahnya bersisa dimamah kehalobaan dan ketamakan.

Comments

Popular posts from this blog

Pengajaran Dari Sebuah Komik

Sejak kecil lagi, saya telah didedahkan dengan berbagai jenis komik bacaan ringan seperti Doraemon , Dewata Raya, Utopia, Naruto dan sebagainya. Namun ternyata saya lebih berminat untuk “mendalami” komik-komik Kung Fu karya penulis China seperti Tony Wong melalui karyanya Jejak Wira. Seperti biasa, kepulangan saya kali ini ke kampung halaman dalam misi menghabiskan beberapa buah Jejak Wira yang dibeli oleh abang semasa ketiadaan saya di rumah.

Ternyata plot ceritanya meskipun panjang dan tak pasti bila penghabisannya namun ia tetap tidak membosankan. Menjadi semakin menarik dan sukar bilamana ia melibatkan pergolakan politik dunia yang terang-terang menyebelahi siapa yang kuat dia yang menang.

Setelah “menelaah” kesemua komik muktabar ini saya seakan terpanggil untuk mengulas karya Tony Wong iaitu Jejak Wira yang mana saya kira ianya amat dekat dengan apa yang berlaku kini di dunia realiti.


Bagaimana para penguasa negara sanggup membutakan hati dan mata demi kepentingan nafsu mereka…

Homosexuals and The Idea of Abnormality

Once ago, my friend and me have a little chat about stuff—if not mistaken, we gossiping a hot Math teacher from Italy, and from where it began, we start talking about gay and LGBT.

The pinnacle of it was when my friend proudly declares the gay people is abnormal.

I just sit still, silent and stunned.

I should start somewhere. Here it is, for myself, to be abnormal is to be true to oneself. And it is a kind of freedom that I longingly seek and understand, that is to be true to yourself, to who you are.

It is a freedom to be able to against the flow. It is a freedom when we do not favor the external to validate ourselves. To do this, first, we have to be abnormal, in the eye of the many.

Anyway, I don’t mean to philosophize anything here. It is just a version of abnormality that I always think and perceived before, and luckily (no pun intended), that day comes when my friend bluntly declare homosexuality is abnormal.

And, I have to revisit my thought on abnormality.

I am OK with her…

Laila dan Majnun

Telah sampai cherita bahwa pada suatu hari Sultan Mahmud Ghaznawi menitahkan pesuruh2nya supaya membawa Laila menghadapnya agar dapat ditanyai peri kisah kekasihnya Majnun.

Apabila tiba Laila dihadapannya Baginda bertanya: "Wahai Laila, kau yang kechantikanmu mashhur seluruh alam; yang kasih sayangmu menjadi sumber segala puisi!—aku ingin menatap wajah Majnun, ingin tahu sifat rupa yang kau chintai dengan teguh dan jujur itu."

Maka Laila menjawab seraya menangis mengenangkan Majnun bahwa kekasihnya telah hilang tiada yang tahu kemana.

Mendengar ini Baginda menitahkan kepada pesuruh untuk menchari Majnun hingga dapat supaya dibawa dihadapannya. Pesuruh menchari dikota, dikampung, didusun hingga akhirnya diperpinggiran batasan negeri dan luasan padang pasir. Disitu beliau mendapat khabar bahwa ada seorang yang berdiam sebatang-kara dipadang pasir merayau merana senantiasa menzikirkan nama Laila bagai orang sudah gila.

Orang itu dibawa kehadapan Baginda Sultan yang, sambil terk…