Sunday, April 26, 2015

Testimoni Orang Ngomong Anjing Gong Gong

Pertama, buku ini habis dibaca dalam masa 15 minit. Ini serius. Singgah melepak di Dubook HQ sebelah PKNS Bangi, dan buku ini habis dibaca sebelum sempat dibeli lagi. Jadi, terus tak terbeli. Buat apa nak beli lagi kalau dah habis baca. Tapi, bila keluar kedai, terasa berdosa pula pada Mut. Seolah-olah makan tapi tak bayar.

Jadi, selepas Zohor bergerak ke PWTC, bercadang kalau jumpa Mut nak minta halalkan aku baca buku dia tapi tak beli langsung. Dah pun jumpa Mut, siap bersembang barang satu dua patah dan membeli beberapa judul dari Dubook, tapi bila tengok dia tengah melepak dengan Cikgu Zul, terlupa terus nak minta halalkan perkara tadi. Ceritanya, pasal kalut nak minta autograf Cikgu Zul, terlupa pada Mut.

Minta maaf, bang!

Kedua, buku ini ringkas. Sebelum itu, lupa nak bagi tahu, bukan buku Mut sahaja habis dibaca semasa melepak di HQ mereka, malah buku Yak Bok Te! pun menerima nasib yang sama. Habis dibaca masa itu juga. Untung melepak di kedai buku, boleh baca percuma, selesa ada penghawa dingin, dan untuk pengetahuan semua, siap bersofa lembut menghadap TV 60 inci.

OK, sampai pada tujuan testimoni ini. Bukunya ringkas, ringan dan sesuai dibaca semua lapisan masyarakat, walaupun di muka depan siap amaran untuk orang bodoh tidak membacanya. Ada benarnya juga amaran begitu. Bayangkanlah kalau buku Mut ini diberi pada Ahmad Maslan untuk dibaca, tak haru dibuatnya? Silap-silap bermutasi terus budak cerdik tu.

Paling penting, Mut jujur. Sebut jujur dalam penulisan dan lontaran persoalan, aku teringat pada arwah Ahmad Wahib. Memanglah tidak adil nak banding Mut dan si arwah, kerana kasus perbincangan mereka sangat berbeda. Apa pun, Mut jujur dan berterus terang. Kalau memang buku ini jatuh pada orang bodoh dan lurus bendul, atau kata lain, tak mahu berfikir panjang, parah juga Mut dapat macam-macam gelaran.

Dialog dan kupasan ringkas pada setiap lakaran dan karikatur itu, kenalah difahami bahawa ianya adalah satira. Dan itu pun tujuan sebenar Mut, pada hemat aku. Satiranya itu adalah kritikan terhadap isu yang memutar sekeliling hidup kita di Malaysia selama ini. Namakanlah apa sahaja pun, termasuklah sindiran Mut terhadap tipikal orang Melayu, kebodohan politik dan banyak lagi.

Gayanya mudah difahami, seperti membaca status di dinding Facebook sahaja. Cuma kali ini, dibukukan dan dijual dengan harga RM20. Tapi, tak perlulah nak mengungkit sangat pasal harga ye, kalau kau pun melantak baca percuma di HQ mereka sendiri. Cuma aku sangat syorkan buku ini pada adik-adik di universiti dan sekolah menengah, bukan sahaja untuk dibaca dan kemudiannya ketawa, tapi berfikir.

Kelakar itu satu hal, yang paling penting, bagaimana bersikap dengan idea yang cuba disampaikan oleh penulis, walaupun bentuknya sebegitu ringkas. Aku tidaklah bersetuju mana dengan penyampaian satira – dalam sesetengah keadaan – tapi fungsinya dalam menggerakkan minda masyarakat itu, tidaklah boleh dinafikan sepenuhnya.

Bahkan, karya-karya satira telah pun membuktikan ratusan kali dalam sejarah, bahawa mereka mampu memutik rasa sedar pada realiti sebenar masyarakat, yang acap kali cuba diperlindungkan oleh sesetengah kelompok penguasa. Sebagai contoh, Ahmad Maslan. He’s trying too hard untuk menutup realiti sebenar masyarakat, tapi nampaknya orang makin nampak realiti dirinya sendiri. Bodoh.

Itulah testimoni aku untuk buku Orang Ngomong Anjing Gong Gong yang ditulis oleh Mutalib Uthman. Panjang pula aku berleter. Apa pun, aku nak minta maaf sekali lagi pada Mut pasal baca percuma dan tak beli pun buku tu. Juga pada Amin Landak, minta dihalalkan juga. Aku beli buku Dubook, tapi judul lain la. Moga itu boleh dikira sebagai bayaran pada kedua buku ini, boleh?

Walaupun rasa bersalah begini, aku masih menaruh harapan supaya Tuhan takdirkan aku dapat Vespa merah itu. Dan yang terakhir, oleh kerana aku tiada buku ini, maka tidaklah perlu aku menunaikan wasiat Mut supaya membakarnya selepas dia mati, kan?