Tuesday, April 7, 2015

Si Anak Yatim

Bahawa engkau bertuah, wahai adik. Engkau diuji sebegitu, engkau tahu dan kenal erti bersyukur. Sedang aku yang tidak begitu, aku jahil erti syukur. Aku seronok dalam nikmat begini. Maka engkau beruntung wahai adik. Engkau beruntung sekali.

Hidup ini palsu. Tiada apa yang boleh dibanggakan pada kehidupan yang serba palsu begini. Mengapa aku kata ianya palsu, wahai adikku? Kerna, segala kerja buat di sini, segala harta yang melimpah ruah, segala wang yang bertaburan memenuhi poket, segala rasa bangga dan pujian ramai – langsung tiada nilai selepas nyawa berpisah dari badan.

Wahai adik, engkau beruntung kerana sedari kecil lagi engkau diuji begitu. Pastilah engkau tidak betah pada ujian yang sifatnya sementara. Engkau beruntung, kerana engkau lagi faham apa itu susah dari orang lain. Tiada yang boleh temberang tentang erti susah pada engkau, wahai adik.

Bertabahlah, kerana hidup ini tiada lain cuma palsu semata. Tiada apa yang hendak dibanggakan, diperbesarkan dengan senangnya seseorang, atau mudahnya seseorang berbelanja. Biarkanlah air matamu itu mengalir, biarkanlah ia mengalir. Biar tuhan menyeka air matamu. Biar tuhan menyapu pipi munggilmu.

Wahai adik, aku menulis begini kerana aku merasa sesal pada senangnya aku dan lupanya diri aku pada nikmat begini. Paling tidak, aku belajar sesuatu dari ceritamu, tentang engkau wahai adik menyedarkan aku akan sebuah hakikat kehidupan. Bahawa hidup ini tidak lebih dari sekadar wayang.

Adik, bertabahlah. Sekalah air matamu tika yang lainnya memandang hina pada penampilanmu yang serba kekurangan, minum pakaimu yang tidak berkecukupan, kerana semua itu tiada nilai di sisi Tuhan kita. Tuhan tidak memandang itu semua. Tuhan tidak naif, Tuhan kita Maha tahu. Tuhan bersamamu adik.

Hari ini engkau merasa rendah. Engkau merasa terasing dari dunia kawan-kawanmu yang serba riang dan penuh senda tawa. Percayalah, di dunia sana, engkau akan diangkat penduduk langit, dijunjung penduduk bumi. Bertabahlah.

Moga kita bertemu kelak, wahai adik...