Skip to main content

Perihal Seni dan Sejarah

Sepagi ini, saya berborak dengan seorang pelukis sepenuh masa. Kami berborak tentang seni dan buku. Nampaknya, benarlah kata Noam Chomsky bahawa pascamodenisme ini banyak meruntuhkan, berbanding membina. Dalam seni itu sendiri, buta pada sejarah menyebabkan penggiat seni zaman pasca-moden mengambil aliran seni abstrak secara membabi buta, buta sejarah dan buta seni.

Jadinya, seni menjadi seolah-olah perbincangan eksklusif orang-orang seni, bahawa seni hanya orang seni yang faham. Tiada lagi sorotan realiti, renungan-renungan sosial masyarakat. Bahan seni menjadi kayu ukur kekayaan borjuis dan pasaran (market) dalam pemahaman kanan menjadi kayu ukur kepada nilai sesuatu hasil seni. Seni kini tidak ubah menjadi hamba pasaran.

Ego para pengumpul seni, bergantung pada keserabutan orang lain untuk mentafsirkan seni. Padahal, hakikat seni itu terlahir adalah untuk menjadi medium selain tulisan dan ceramah, bagi menyampaikan mesej, menyampaikan pesan pada pemerintah bahawa melarat rakyat itu benar.

Saya merasa perbincangan begini cocok dengan pesan guru ekonomi saya dulu, bahawa budaya buta sejarah ini memang sudah melekat di Malaysia, terutamanya dalam pengajaran di universiti-universiti. Belajar ekonomi, tapi langsung tidak diajar subjek Sejarah Pemikiran Ekonomi, begitu juga halnya dengan politik, kejuruteraan, fizik, agama dan lain-lain bidang.

Jika beginilah tradisinya, maka tidak hairanlah, bilamana kita menjadi masyarakat yang kontang budaya, cetek minda dan buta hati. Kita gagal menilai sejarah dan berlaku adil dengannya. Kita menjadi angkuh dan sombong dengan segala kekurangan dan kejelikan begini. Kita tidak lagi menghargai ilmu yang sebenar, berbanding kita senang mengimani simbol-simbol dan ketokohan tertentu.

Akhirnya, yang menjadi mangsa bukanlah kita, tetapi generasi anak-anak kita. Jauhnya kita dari sejarah, akan menyebabkan kita mengulang semual segala silap dan salah dulu. Kita tidak akan maju, tamadun tidak akan kekal dan masyarakat tidak membangun akalnya.

Perbincangan sepagi ini juga mengingatkan saya kepada Ahmad Wahib, bahawa manusia itu cuma menjadi manusia apabila mereka berfikir. Maka tidaklah hairan Nabi mengungkapkan bahawa merenung dan berfikir itu jauh lebih baiknya dari bersembahyang seribu rakaat.

Malah, mungkin saya boleh kongsi di sini, persoalan menarik untuk kita jawab, jika benarlah Kelantan sebuah negeri Islam, yang dijalankan undang-undang Islam, yang dijamin redha Tuhan, mengapa angka penghijrahan manusia ke Kelantan jauh lebih rendah berbanding penghijrahan manusia ke bumi Lembah Klang yang dipenuhi kedai arak ini?

Adakah pada akhirnya, bercakaplah apa sahaja, keupayaan ekonomi juga menjadi penentu kepada keharmonian dan keutuhan sesuatu masyarakat? Saya tiada jawapan.

Comments

Popular posts from this blog

Pengajaran Dari Sebuah Komik

Sejak kecil lagi, saya telah didedahkan dengan berbagai jenis komik bacaan ringan seperti Doraemon , Dewata Raya, Utopia, Naruto dan sebagainya. Namun ternyata saya lebih berminat untuk “mendalami” komik-komik Kung Fu karya penulis China seperti Tony Wong melalui karyanya Jejak Wira. Seperti biasa, kepulangan saya kali ini ke kampung halaman dalam misi menghabiskan beberapa buah Jejak Wira yang dibeli oleh abang semasa ketiadaan saya di rumah.

Ternyata plot ceritanya meskipun panjang dan tak pasti bila penghabisannya namun ia tetap tidak membosankan. Menjadi semakin menarik dan sukar bilamana ia melibatkan pergolakan politik dunia yang terang-terang menyebelahi siapa yang kuat dia yang menang.

Setelah “menelaah” kesemua komik muktabar ini saya seakan terpanggil untuk mengulas karya Tony Wong iaitu Jejak Wira yang mana saya kira ianya amat dekat dengan apa yang berlaku kini di dunia realiti.


Bagaimana para penguasa negara sanggup membutakan hati dan mata demi kepentingan nafsu mereka…

Homosexuals and The Idea of Abnormality

Once ago, my friend and me have a little chat about stuff—if not mistaken, we gossiping a hot Math teacher from Italy, and from where it began, we start talking about gay and LGBT.

The pinnacle of it was when my friend proudly declares the gay people is abnormal.

I just sit still, silent and stunned.

I should start somewhere. Here it is, for myself, to be abnormal is to be true to oneself. And it is a kind of freedom that I longingly seek and understand, that is to be true to yourself, to who you are.

It is a freedom to be able to against the flow. It is a freedom when we do not favor the external to validate ourselves. To do this, first, we have to be abnormal, in the eye of the many.

Anyway, I don’t mean to philosophize anything here. It is just a version of abnormality that I always think and perceived before, and luckily (no pun intended), that day comes when my friend bluntly declare homosexuality is abnormal.

And, I have to revisit my thought on abnormality.

I am OK with her…

Laila dan Majnun

Telah sampai cherita bahwa pada suatu hari Sultan Mahmud Ghaznawi menitahkan pesuruh2nya supaya membawa Laila menghadapnya agar dapat ditanyai peri kisah kekasihnya Majnun.

Apabila tiba Laila dihadapannya Baginda bertanya: "Wahai Laila, kau yang kechantikanmu mashhur seluruh alam; yang kasih sayangmu menjadi sumber segala puisi!—aku ingin menatap wajah Majnun, ingin tahu sifat rupa yang kau chintai dengan teguh dan jujur itu."

Maka Laila menjawab seraya menangis mengenangkan Majnun bahwa kekasihnya telah hilang tiada yang tahu kemana.

Mendengar ini Baginda menitahkan kepada pesuruh untuk menchari Majnun hingga dapat supaya dibawa dihadapannya. Pesuruh menchari dikota, dikampung, didusun hingga akhirnya diperpinggiran batasan negeri dan luasan padang pasir. Disitu beliau mendapat khabar bahwa ada seorang yang berdiam sebatang-kara dipadang pasir merayau merana senantiasa menzikirkan nama Laila bagai orang sudah gila.

Orang itu dibawa kehadapan Baginda Sultan yang, sambil terk…