Skip to main content

Seni Yang Keliru

Homeless itu sudah menjadi art sekarang. Di Paris, gelandangan itu suatu seni – jadinya kita perlu hargai,” ujar seorang cendekiawan lepasan universiti di bumi Inggeris. Dia nampak seperti baru pulang dari kota Paris – melancong gamaknya untuk menghabiskan baki duit tajaan JPA.

Pertama, cendekiawan di atas keliru. Sedang keliru. Dia keliru untuk bedakan seni dan virtue. Dia mencampuradukkan, menguli sebati segala ranah yang kedengarannya muluk padahal begitu mengelirukan.

Gelandangan itu terhasil akibat ketidakadilan (injustice). Mana mungkin, suatu bentuk ketidakadilan itu boleh dijustifikasikan sebagai seni, dengan meletakkan suatu nilai lain untuk menghalalkan ketidakadilan itu.

Berikan pada aku satu nilai atau virtue yang boleh mengatasi persoalan keadilan dan boleh menjustifikasikan kewujudan gelandangan sebagai suatu seni yang perlu dihargai, itu pun jika ada dan kau mampu mengadakan suatu bid’ah dalam mentafsirkan nilai keadilan.

Kedua, jika pada cendekiawan tajaan JPA itu merasakan bahawa gelandangan itu suatu seni dan harus dihargai, boleh aku pinta kamu bertukar tempat – cukuplah semalaman – dengan sang gelandangan itu? Aku juga mahu saksikan, kau menjadi sebahagian seni itu.

Janganlah kamu cuba kalihkan premis perbincangan bahawa perlunya dibela golongan gelandangan. Mereka berhak untuk hidup seperti yang lainnya di sekitar mereka. Ibu kota itu bukan sarang untuk kaum pemodal cuma, atau bapak menteri yang gendut perutnya.

Jika kamu merasa enaknya tidur di tilam empuk, mereka juga begitu. Mereka tidak merasa seninya dengan tidur beralaskan lapis-lapis kotak, dan berselimutkan kami pelekat singkat – ditutup muka, kakinya terjulur. Diselimuti kakinya, mukanya pula menjadi sasaran nyamuk.

Seni yang kau ungkapkan itu, adalah seni celaka. Seni yang kau suruh hargai itu, adalah seni neraka. Padahal, jauh di sudut hati mu, aku tahu kau jelik dengan gelandangan. Aku tahu, kau merasa mulia dari mereka. Sedangkan, kau hina. Kau tiada apa-apa. Kau sebusuk-busuk makhluk.

Aku tulis semua ini, apabila kotak memori aku berputar mengingatkan kembali pada satu masa, aku pernah berbual dengan kau seputar isu gelandangan setelah membaca coretan kisah anak-anak Chow Kit ini. Moga tuhan bersama mereka. Moga anak-anak Chow Kit kelak akan bangun dengan perkasa.

Untuk kau wahai cendekiawan yang di atas, jika kau terserempak dengan coretan ini, ingatlah bahawa aku tidak akan pernah lupa pada perbualan kita ini. Aku mahu kekal ingat, bahawa masih wujud manusia yang cuba menghalalkan ketidakadilan dengan alasan yang cukup muluk – bahawa gelandangan itu suatu seni.

Comments

Popular posts from this blog

Laila dan Majnun

Telah sampai cherita bahwa pada suatu hari Sultan Mahmud Ghaznawi menitahkan pesuruh2nya supaya membawa Laila menghadapnya agar dapat ditanyai peri kisah kekasihnya Majnun.

Apabila tiba Laila dihadapannya Baginda bertanya: "Wahai Laila, kau yang kechantikanmu mashhur seluruh alam; yang kasih sayangmu menjadi sumber segala puisi!—aku ingin menatap wajah Majnun, ingin tahu sifat rupa yang kau chintai dengan teguh dan jujur itu."

Maka Laila menjawab seraya menangis mengenangkan Majnun bahwa kekasihnya telah hilang tiada yang tahu kemana.

Mendengar ini Baginda menitahkan kepada pesuruh untuk menchari Majnun hingga dapat supaya dibawa dihadapannya. Pesuruh menchari dikota, dikampung, didusun hingga akhirnya diperpinggiran batasan negeri dan luasan padang pasir. Disitu beliau mendapat khabar bahwa ada seorang yang berdiam sebatang-kara dipadang pasir merayau merana senantiasa menzikirkan nama Laila bagai orang sudah gila.

Orang itu dibawa kehadapan Baginda Sultan yang, sambil terk…

Pengajaran Dari Sebuah Komik

Sejak kecil lagi, saya telah didedahkan dengan berbagai jenis komik bacaan ringan seperti Doraemon , Dewata Raya, Utopia, Naruto dan sebagainya. Namun ternyata saya lebih berminat untuk “mendalami” komik-komik Kung Fu karya penulis China seperti Tony Wong melalui karyanya Jejak Wira. Seperti biasa, kepulangan saya kali ini ke kampung halaman dalam misi menghabiskan beberapa buah Jejak Wira yang dibeli oleh abang semasa ketiadaan saya di rumah.

Ternyata plot ceritanya meskipun panjang dan tak pasti bila penghabisannya namun ia tetap tidak membosankan. Menjadi semakin menarik dan sukar bilamana ia melibatkan pergolakan politik dunia yang terang-terang menyebelahi siapa yang kuat dia yang menang.

Setelah “menelaah” kesemua komik muktabar ini saya seakan terpanggil untuk mengulas karya Tony Wong iaitu Jejak Wira yang mana saya kira ianya amat dekat dengan apa yang berlaku kini di dunia realiti.


Bagaimana para penguasa negara sanggup membutakan hati dan mata demi kepentingan nafsu mereka…

Homosexuals and The Idea of Abnormality

Once ago, my friend and me have a little chat about stuff—if not mistaken, we gossiping a hot Math teacher from Italy, and from where it began, we start talking about gay and LGBT.

The pinnacle of it was when my friend proudly declares the gay people is abnormal.

I just sit still, silent and stunned.

I should start somewhere. Here it is, for myself, to be abnormal is to be true to oneself. And it is a kind of freedom that I longingly seek and understand, that is to be true to yourself, to who you are.

It is a freedom to be able to against the flow. It is a freedom when we do not favor the external to validate ourselves. To do this, first, we have to be abnormal, in the eye of the many.

Anyway, I don’t mean to philosophize anything here. It is just a version of abnormality that I always think and perceived before, and luckily (no pun intended), that day comes when my friend bluntly declare homosexuality is abnormal.

And, I have to revisit my thought on abnormality.

I am OK with her…