Friday, January 2, 2015

Tahun Baru, Banjir dan Hudud

Semalam, sebelum Isya’ berbual dengan seorang pak cik di surau. Kami berbual tentang banjir, dia bertanyakan khabar kampung saya di Terengganu. Kali ini, tahun kedua berturut-turut rumah kami tenggelam dek banjir, walaupun tidaklah seteruk tahun lepas tetapi kesannya, tetap sama.

Si pak cik itu membawa perbualan kepada satu topik: hudud.

Katanya, “PAS Kelantan nak jalankan hudud tahun ini, kan? Nak jalankan hukum ALLAH,”

Saya kepelikan juga pada mulanya, apa kaitan yang pak cik ini cuba sampaikan. “Oh kenapa ya dengan hudud dan banjir ni?”

“Ah tak, baguslah mereka nak laksanakan hudud tahun depan.”

Otak saya berputar mencari sambungan-sambungan logik.

Secara spontan saya membalas, “Memang bagus Kelantan nak buat hudud. Tangan pertama yang mereka kena cantas adalah tangan orang yang turunkan tandatangan luluskan pembalakan hutan di Lojing tu,”

Pak cik itu tersedak ketawa mendengar respons saya. Kami terus berbual, kali ini memberati soal pembalakan, banjir dan hutan yang semakin licin. Dan hudud.

Secara peribadi, saya tiada masalah dengan Kelantan dan usul hudud mereka. Pada saya, negara ini amalannya adalah demokrasi. Semenjak 1990 lagi rakyat Kelantan memilih PAS, menggambari harapan mereka pada PAS dan cita-cita perlaksanaan hukuman syariah itu.

Sentimen dari sudut perundangan, teknikalnya, kepelbagaian budaya dan kepercayaan, dan lain-lain itu, saya ketepikan dalam pandangan di atas, atas dasar menghormati pilihan majoriti rakyat Kelantan untuk PAS menerajui mereka.

Sudah tentunya, apabila mereka bersetuju memilih PAS, mereka boleh bersetuju dengan cita-cita dan perjuangan parti itu juga. Jadi saya tiada hak untuk berbalah dengan mereka – kalaupun saya tidak bersetuju, atas perkara yang mereka sendiri mahukan.

Namun begitu, berbalik pada perbualan dengan pak cik semalam, itulah kegelisahan saya pada hudud yang mahu dijalankan oleh PAS.

Hudud ini akan memilih bulu ataupun tidak? Hudud ini boleh menyentuh golongan bangsawan ataupun tidak?

Dan hudud ini, akan mencari dan menghukum si perogol hutan di Lojing kah?

Jikalau hudud yang dilaksanakan itu cuma sibuk dengan ikan bilis, sedangkan jerung-jerung bebas bertebaran, maka tentulah tidak ubah menjadikan Tuhan sebagai boneka, untuk meyakinkan rakyat terbawah bahawa Tuhan bersama mereka untuk terus berkuasa.

Tuhan memberi peringatan dengan banjir-Nya. Tuhan suruh kita berfikir, bukan dengan menjadikan Dia sebagai alasan untuk menutup kesalahan sendiri.

Lojing sudah botak, moga siapa yang berkomplot meratah hasil balak itu dihumban ke neraka oleh Tuhan – tidak kiralah mereka itu berserban ataupun berturban.

Kerana kerakusan dan tamaknya mereka, puluhan ribu orang miskin kehilangan tempat tinggal.

Selamat tahun baru 2015, untuk masa depan hutan hujan tropika yang semakin suram.