Wednesday, July 10, 2013

Terima Kasih Ya ALLAH



ALLAH, Tiada Tuhan Melainkan Engkau!

Terima kasih atas nikmat Ramadan yang Engkau sampaikan kepadaku dan sekalian umat Islam serata dunia. Benarlah sabda kekasih-Mu, tiada yang lebih beruntung selain senantiasa diberkahi dengan nikmat Islam dan Iman.

Untuk sekian kalinya. kita dipanjangkan umur untuk bertamu dengan Ramadan. Biarkan Ramadan berbicara, usah kita bazirkan peluang ini untuk memperbaiki diri, merenung kembali setahun yang berlalu selepas Ramadan 1432H – menghitung diri yang tidak terkira silap dan mungkarnya.

Ini kerja yang tiada kesudahannya. Ianya akan berulang saban tahun. Cuma tinggal diri kita sahaja untuk menjadi bijak dengan Ramadan. Ramai teman mengungkapkan, Ramadan ini sama sahaja saban tahun kerana yang membezakan antara hari ini dengan Ramadan setahun yang lepas ialah natijahnya kepada diri kita selaku hamba Tuhan.

Dulu, saya pernah menulis sepatutnya Ramadan menjadikan saya yang bernilai 2 mampu menjadikan nilai itu bertambah kepada 3 atau seterusnya. Namun hakikatnya ia begitu mudah untuk ditulis di sini, untuk diwar-warkan dalam laman Facebook, untuk mendapat jumlah LIKE yang banyak dan mudah untuk menjadi modal bicara.

Tidak lain, kesaksian kepada natijah Ramadan itu bergantung kepada sejauh mana kebijakan kita mengaut ibrah Ramadan, kesungguhan memohon keampunan dan bertambahnya kualiti ibadah kepada Tuhan.

Ramadan itu serba rahmat. Moga Tuhan memberkati usia kita yang dipanjangkan untuk bertamu dengan Ramadan 1434H.

Terimalah usaha kami ya ALLAH. Terima kasih ya ALLAH!