Sunday, October 16, 2011

Kembalikan Sejarah Kepada Rakyat

“Clearly, my two ancestors employed different strategies in dealing with the British. Was one a hero and the other are traitor? No, they were merely individuals trying to abide their adat while dealing with exigencies of global British power. The only way to fix this is for us to reclaim history for ourselves. Politicians must be removed from the process of writing the curriculum, and professor granted the academic freedom to include controversial viewpoints. Most importantly, the entire basis of the education system urgently needs to change from the rote learning of acceptable “facts” to the equipping of young brains to appreciate and analyse different opinions.”
- YAM Tunku Zain Al-’Abidin Tuanku Muhriz, founder of IDEAS

Tunku Zain Al-’Abidin merupakan putera kedua Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz. Saya cukup tertarik dengan kenyataan sebegini yang keluar daripada mulut seorang putera raja yang begitu kontradik dengan suasana kehidupan dan status baginda.

Tuntasnya ucapan di atas ialah, bagaimana perlunya subjek Sejarah di negara kita dikembalikan kepada rakyat untuk dinilai secara rasional dan membuang sejauh-jauhnya segala virus doktrinisasi dalam sukatan subjek berkenaan. Ya, banyaknya tentang sejarah Malaysia.

Umum mengetahui bahawa polemik Sejarah ini telah menjadi suatu yang cukup mewarnai perjalanan setahun 2011 setelah TV3 dengan bantuan UMNO/BN sengaja memutarbelitkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu ketika ceramahnya di Pulau Pinang.

Polemik ini telah memberi kesedaran yang begitu hebat dalam kalangan masyarakat. Ianya bukan cuma membuka mata pelbagai pihak untuk menilai pihak manakah yang cuba menipu rakyat malah hal ini membuka peluang kepada rakyat untuk menilai kembali fakta-fakta sejarah yang diajar dalam sukatan subjek Sejarah Tingkatan 4 & 5.

Mengapa Ada Diskriminasi?


Saya bersetuju dengan persoalan yang ditimbulkan oleh Mat Sabu tentang mengapa hanya tokoh-tokoh tertentu sahaja yang diiktiraf sebagai pejuang kemerdekaan dan ramai lagi tokoh-tokoh lain tidak disebut namanya sebagai pejuang kemerdekaan juga.

Bagi mereka yang pernah mengambil subjek Sejarah semasa di Tingkatan 4 & 5, sudah tentu kita amat terbuai dengan segala jasa dan curahan bakti yang telah diberikan oleh tokoh-tokoh kemerdekaan yang mempunyai kaitan dengan United Malay of Nationals Organisation (UMNO) berbanding tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan haluan kiri (kerana tidak menyokong British) yang turut mempertaruhkan nyawa dan keringat mereka demi kemerdekaan Tanah Melayu ketika itu.

Jika kita menyelak hakikat ini, dan berfikir sejenak sudah tentu kita mampu menjawab persoalan di atas. Mengapa perlu ada diskriminasi?

Saya cukup yakin, Sejarah yang diajar di sekolah itu telah ditulis cukup signifikan dengan tujuan dan kehendak pemerintah yang menguasai Putrajaya sekarang. Malah jika Mat Sabu mendakwa bahawa sambutan kemerdekaan saban tahun makin menurun dan tidak meriah, sudah tentu sedikit sebanyak kita mengetahui bahawa inilah faktornya.

Menyambut kemerdekaan setiap tahun tidak berbeza sedikit pun dengan sambutan penubuhan UMNO. Mereka yang mempunyai susur galur keluarga para pejuang kemerdekaan seperti Dr. Burhanuddin Helmi, Mat Kilau, Abdul Rahman Limbong dan sebagainya sudah tentu akan terguris jika hanya tokoh dari UMNO sahaja dijulang setiap kali tibanya sambutan kemerdekaan.

Bahkan, sejarah sebenar terus cuba diubah dan dimanipulasikan dalam subjek Sejarah di sekolah-sekolah.

Sejarah Terus Menghukum


Jika dulu, mereka yang menentang British telah dicop sebagai pemberontak dan pengganas oleh penguasa ketika itu. Kini, keadaan nampak seakan tidak berubah sedikit pun. Sejarah yang di ajar di sekolah masih lagi mengutarakan alasan kuat British memburu Tok Kenali iaitu enggan membayar cukai berbanding membongkarkan niat jahat British mahu membunuh Tok Kenali kerana beliau merupakan Duta Khalifah Uthmaniyyah di Tanah Melayu.

Kenapa tidak menulis hal yang sebenar secara jujur dan penuh etika?

Hal ini makin menguatkan telahan saya di atas bahawa subjek Sejarah disusun sebegitu adalah amat signifikan terhadap cita-cita pemerintah yang terus-menerus mahu menguasai Putrajaya. Bukan hanya cerita tentang Tok Janggut sahaja boleh dijadikan bukti bahawa Sejarah di sekolah-sekolah terus mengukum para pejuang sebenar kemerdekaan, perkara yang sama turut terjadi kepada ramai lagi tokoh-tokoh yang lain.

Jika pembaca rajin menyelak dan mencari fakta-fakta sejarah, sudah tentu kalian akan terperanjat dengan kenyataan bahawa kumpulan yang pertama yang memperkenalkan laungan “Merdeka” ialah mereka yang dituduh pengganas oleh British iaitu Dr. Burhanuddin Helmi dan rakan-rakannya.

Dikhabarkan ketika Dr. Burhanuddin Helmi dan rakan-rakannya bersusah payah menyedarkan kaum Melayu ketika itu tentang cita-cita memerdekakan Tanah Melayu, Dato’ Onn dan pimpinan UMNO ketawa mendengar idea tersebut.

Mereka ketika itu masih sibuk denga laungan “Hidup Melayu” sedangkan mereka buta bahawa setiap hari British telah membawa keluar berjuta-juta kekayaan hasil bumi Tanah Melayu ke negara mereka!

Kemudian mereka dengan enak sekali menikmati hasil penat lelah dan lelehan darah para pejuang kemerdekaan yang sebenar dengan pelbagai sanjungan dan pengiktirafan biarpun hakikat sebenar mereka cuma pergi mengadap penguasa British di benua Eropah bagi menuntut kemerdekaan yang sekian lama telah diusahakan oleh pejuang haluan kiri.

Saya menulis sebegini bukan bermaksud saya menafikan peranan UMNO dalam memerdekakan Tanah Melayu, tetapi cuma mahu memberi rasa sedar dan bersalah kepada mereka yang menyusun silibus Sejarah yang terus menerus menghukum para pejuang haluan kiri tanpa cuba mendedahkan kebenaran yang sebenar.

Biarkan Sejarah Bernafas Dengan Bebas


Ucapan Tunku Zain Al-’Abidin di atas sewajarnya diambil perhatian oleh semua pihak. Kembalikan sejarah kepada rakyat. Malaysia tidak akan maju dengan warga yang dikongkong pemikiran mereka dan dipaksa untuk menerima sesuatu fakta tanpa diberi peluang untuk mereka menilai dan menyatakan pendapat mereka sendiri.

Bebaskan akademia, biarkan mereka berpencak dengan keintelektualan mereka secara aman daripada sebarang tekanan kepentingan politik sesiapa sekalipun. Buktinya, memperalatkan para cerdik pandai sehingga memaksa mereka mengeluarkan kenyataan bahawa Malaysia tidak pernah dijajah oleh British jelas membuatkan rakyat makin menyedari bahawa pemerintah sekarang sudah mula sedikit demi sedikit menuju ke pusara selama-lamanya.

Sudah tiba masanya Kementerian Pendidikan menggubal silibus Sejarah yang baru. Jika ada yang bertanya apakah subjek Sejarah masih lagi relevan untuk terus diajar di sekolah-sekolah, jawapannya sudah pasti relevan dengan bersyarat iaitu kandungannya diteliti semula dan diperbetulkan segala fakta yang menyeleweng.

Biarkan helaian sejarah itu bernafas dengan bebas. Frasa telus dan adil itu seharusnya ada dalam diri mereka yang bertanggungjawab terhadap perkara ini. Sejarah bukan hanya bertujuan melahirkan pelajar yang menghafal dan menerima fakta-fakta itu tanpa perlu berfikir, sepatutnya subjek itu mampu menatijahkan para pelajar ke arah lahirnya generasi yang mempunyai semangat patriotik matang dan demokratik.

Wawasan 2020 itu pasti tidak akan tercapai dengan hanya kemajuan teknologi dan industri semata-mata jika masyarakat negara kita masih lagi tertutup minda mereka, terkongkong dengan feudalisme yang membabi buta, kekejangan dengan semangat patriotik acuan UMNO dan terus menerus membiarkan diri sendiri ditipu dengan fakta sejarah yang serba cacat.

The only way to fix this is for us to reclaim history for ourselves!