Tuesday, September 27, 2011

Usah Bercakap Umpama Sampah, Aspirasi UKM!

Saya begitu tergerak untuk memberi sedikit respons kepada artikel yang disiarkan dalam sebuah media milik Sekretariat Aspirasi UKM, Media Kampus UKM mengenai penafian mereka tentang kenyataan bahawa Aspirasi itu sebuah kelab politik yang begitu aktif di bumi UKM.

Padahal, secara hakikatnya kalian menulis artikel penafian tersebut telah menyerlahkan bahawa Aspirasi merupakan sebuah kelab politik secara terang-terangan. Ini dinamakan sebagai politik murahan. Kalian menjual nama Aspirasi selama ini atas kapasiti sebuah parti politik yang menjadi salah sebuah rakan persaingan merebut kerusi dalam Pilihan Raya Kampus saban tahun semenjak kalian menggunakan nama Tindakan Siswa Bersatu (TSB) lagi.

Tiba-tiba, hari ini kalian menafikan bahawa Aspirasi bukan kelab politik.

Kalian menghantar calon dalam pilihan raya kampus atas tiket Aspirasi, berkempen dengan risalah-risalah berlogo kan Aspirasi, memakai baju-baju Aspirasi ketika berkempen, menjeritkan slogan-slogan Aspirasi ketika berkempen, mencipta photo badge “Belajar Lebih Baik” dengan logo Aspirasi ketika musim pilihan raya, malah kalian mencipta sebuah blog khas MPP Aspirasi kemudian hari ini kalian cuba memperbodoh kan rakan-rakan saya di UKM dengan menulis artikel sebegitu.

Politik murahan teman!

Tapi saya juga tertarik dengan “kebijaksanaan” kalian mempermainkan pentadbiran UKM dengan begitu sahaja.

Bayangkan, kalian secara sah berdaftar di bawah Hal Ehwal Pelajar (HEP) UKM sebagai salah sebuah persatuan dengan menggunakan nama Sekretariat Aspirasi UKM kemudian kalian dengan hebatnya mampu menghantar calon-calon bertanding dalam pilihan raya kampus atas tiket Aspirasi!

Ini adalah gambar semasa penamaan calon PRK 2011 ye!

Syabas, kerana bukan mudah untuk kami dari Gabungan Mahasiswa mahu berbuat sedemikian rupa. Kami diherdik dengan nama persatuan haram kerana tidak berdaftar tetapi tidak haram untuk menghantar calon dan bertanding dalam pilihan raya kampus secara sah.

Tapi, Sekretariat Aspirasi UKM yang berdaftar boleh pula menghantar calon secara terang-terangan dalam pilihan raya kampus. Bijak sungguh kalian memperbodoh kan pentadbiran UKM.

Sedangkan peraturan jelas melarang sebarang persatuan yang berdaftar untuk menghantar calon bertanding dalam pilihan raya kampus.

Atau saya yang silap, tidak faham konteks peraturan itu secara tuntas. Mungkin.

Saya amat yakin, artikel itu memang dituju khas buat rakan-rakan mahasiswa tahun 1. Usahlah wahai rakan-rakan Aspirasi, untuk terus cuba memperbodoh kan rakan-rakan saya itu dengan kenyataan tidak ‘jantan’ sebegini.

Mungkin hari ini mereka percaya, tetapi sampai bila?

Esok, bila mereka sedar wajah sebenar Aspirasi sudah tentu mereka akan merasa jijik dengan perbuatan memperbodoh kan mereka ini. Mereka akan meluat, dan saya sudah tentu lagi meluat dengan hipokrasi kalian!

Saya mempunyai ramai rakan-rakan yang memperjuangkan hasrat dan ideologi Aspirasi. Termasuklah beberapa orang teman sekuliah saya sendiri. Saya amat-amat menghormati pendirian mereka untuk mendukung ideologi Aspirasi. Teruskan jika itu yang kalian yakin dan baik untuk kalian.

Kita sama-sama perkayakan suasana demokrasi dalam kalangan mahasiswa UKM. Usahlah terus bersembunyi di sebalik nama sebagai persatuan yang berdaftar. Tapi kalian terus menerus berlagak umpama sebuah parti politik.

Saya memandang perkara ini sebagai memalukan pentadbiran UKM. Secara tidak langsung ia membuktikan bahawa pentadbiran UKM begitu lemah untuk menghalang persatuan yang ‘berdaftar’ ini dari terus menjadi parti politik setiap kali berlangsungnya pilihan raya kampus.

Di mana pentadbiran UKM meletakkan sikap mereka dalam isu ini?

Atau mungkin juga hal ini membuktikan mahasiswa yang hebat memperjuangkan ideologi Aspirasi selama ini telah diperkuda kan oleh segelintir mereka yang berada dalam pentadbiran UKM demi kepentingan politik mereka?

Sebab itulah Aspirasi telah “dibenarkan” menjadi parti politik dalam pilihan raya kampus demi mencapai matlamat mereka yang sebenar.

Saya tidak menuduh, cuma ini telahan sahaja. Mohon faham!

Sekali lagi saya ulang, di sini cuma ada 2 kemungkinan sahaja kenapa Aspirasi yang berdaftar di bawah HEP secara sah itu boleh menghantar calon mereka bertanding dalam pilihan raya kampus iaitu samada Aspirasi begitu “bijak” mempermainkan pentadbiran UKM dan membuktikan pentadbiran UKM benar-benar lemah atau ada segelintir mereka yang berada di peringkat pentadbiran telah mencatur dan memperkuda kan mahasiswa dengan menggunakan nama Aspirasi demi kepentingan peribadi dan politik mereka.

Kepada rakan-rakan saya di sebelah sana, berhentilah dari terus menjadi hipokrit. Dulu, kini dan selamanya mahu membohongi dan memperbodoh kan mahasiswa UKM.

Jangan takut dengan bayang-bayang sendiri. Anda mahasiswa, bukan budak sekolah. Janganlah memalukan UKM dengan kualiti produknya yang begitu rendah nilai dan integriti di mata masyarakat.

Shut your mouth. Diam lebih baik daripada terus mengeluarkan kenyataan bermuka-muka sebegitu.

Jika tidak berani untuk mengaku sebagai kelab politik, TOLONG jangan menggunakan nama Aspirasi untuk menghantar calon bagi pilihan raya kampus akan datang. Jika tidak, artikel penafian kalian itu tidak lebih sekadar sampah sarap yang menyerabutkan pemikiran rakan-rakan mahasiswa UKM lagi!

Ber-GM Lebih Baik!