Saturday, May 15, 2010

Kenapa Malaysia Gagal Dalam Piala Thomas 2010?

Malaysia gagal memenuhi harapan 1Malaysia apabila kalah di separuh akhir Piala Thomas 2010 petang tadi. Apa pun saya sebagai penyokong dari jauh tak nak menyalahkan sesiapa kerana saya cukup yakin pemain-pemain telah cuba yang terbaik. Logiknya kalau saya yang main pun, mesti saya nak menang juga.

Sudah tentu para pemain pun tidak mahu kalah. Jadi tak timbul soal mereka tak bersemangat atau apa-apa lagi kerana apa yang saya tengok banyak komen mengatakan pemain itu dan ini. Cukup setakat itu.

Saya cuma ingin mengajak sahabat-sahabat semua untuk melihat kekalahan ini dari satu sudut perspektif yang lain yakni kita menilai dari segi kekuatan kuasa BERKAT dalam kejohanan itu.

Saya bukan nak hukum sesiapa cuma sekadar pandang sisi saya tentang kekalahan ini sahaja. Beberapa kali saya dengan beberapa rakan berbincang mengenai nasib Malaysia sebagai tuan rumah yang begitu lemah kuasa dan pengaruhnya.

Tidak mampu menunjukkan dan memberi peluang kepada ISLAM untuk menonjolkan nilai mereka dalam permainan itu serta membiarkan orang luar memberi penghormatan pada ISLAM sebagai agama rasmi negara ini.

Pandang sisi saya yang sempit ini berkisar mengenai jadual perlawanan Piala Thomas sendiri yang begitu mencerminkan bahawa Malaysia gagal memainkan peranannya sebagai tuan rumah yang proaktif dalam memastikan orang luar menghormati ISLAM sebagai cara hidup masyarakat di sini.

Perhatikan semua jadual perlawanan disusun antara 6 petang sehingga 9 malam secara kasar. Secara jelas memberi gambaran betapa pemain, staff jurulatih dan penonton terpaksa “mengorbankan” solat Maghrib mereka.

Ini secara rambang saya boleh mengata begitu. Setuju tak pada telahan ini?

Maka di sini timbul persoalan kenapa Malaysia sebagai tuan rumah gagal memainkan peranannya supaya hal ini tidak berlaku.

Logiknya, masa Maghrib yang berlalu begitu singkat dan kemudahan surau di stadium begitu terhad untuk menampung bilangan ribuan penonton yang memberi sokongan. Saya tak menuduh mereka semua ponteng sembahyang tapi saya tekankan ialah pasti Maghrib itu menjadi optional buat mereka.

Pemain serta jurulatih terpaksa menghabiskan waktu di gelanggang demi memastikan sebuah kemenangan. Jikalau perlawanan yang bermula pada pukul 7:15 pm dan berlarutan sehingga satu jam lebih dan tambah pula dengan layanan untuk media serta sebagainya, sudah pasti Maghrib akan terus terlucut begitu sahaja.

Maka persoalan di sini ialah kita gagal menilai faktor BERKAT dalam analisis kekuatan kita. Siapa yang berani mempertikaikan ketokohan Misbun Sidek sebagai jurulatih atau Lee Chong Wei sebagai pemain?

Tapi faktor BERKAT itu mempersoalkan kita semua.

Tidak memadai kita menganalisis kenapa berlakunya kekalahan dengan hanya menumpukan pada aspek teknikal dan taktikal sahaja sedangkan aspek dalaman tidak di ambil kira. Malang untuk kita yang beragama Islam jika terus menerus dalam kebodohan ini.

Saranan DS Najib Razak supaya diadakan siasatan menyeluruh kenapa boleh berlakunya kekalahan ini harus disambut dengan baik namun jika siasatan ini sekadar melibatkan perkara “luar” maka bagi saya ianya sia-sia.

Kembali kepada fitrah kita sebagai HAMBA, tuhan dengan cantiknya memberi panduan kepada kita dengan begitu lengkap sekali melalui al-Quran dan Sunnah nabi-Nya. Kenapa perlu dilupakan aspek ini?

Saya kasihan melihat beberapa kawan yang jiwanya patriotik, sayangkan negara, cuba memberi sokongan pada pasukan negara meskipun dari jarak yang jauh terpaksa melupakan hasrat berjemaah di masjid semata-mata untuk memberi sokongan secara maya di depan televisyen. Berbaloi kah?

Apakah itu menjanjikan syurga untuk kita?

Saya menggunakan perkataan KASIHAN kerana memikirkan peluang untuk menonton pasukan kebangsaan bermain dalam pertandingan yang hebat di tempat sendiri adalah begitu jarang untuk dinikmati.

“Biarlah mereka… Bukannya selalu ada tournament begini di Malaysia…” hati kecil saya cuba berbaik sangka.

Namun di sinilah pedihnya mula merebak. Kenapa kita GAGAL mengawal keadaaan ini sedangkan kita TUAN RUMAH. Pemilik tempat kejohanan. Kita berkuasa penuh. Sepatutnya inilah peluang untuk kita membuktikan bahawa KITA SENDIRI MENGHORMATI HAK AGAMA KITA. Kenapa waktu itu di pilih?

Sehingga saya sendiri kecewa untuk menonton secara live. Memikirkan tugas berjemaah di masjid itu jauh lebih penting dari duduk melanguk di depan TV.

Saya tak salahkan sahabat-sahabat yang TERPAKSA korbankan maghrib secara berjemaah atau maghrib di awal waktu demi pasukan negara, namun saya suka MEMPERSALAHKAN mereka yang GAGAL dalam menyusun jadual perlawanan itu.

Apa salahnya jika perlawanan dimulakan selepas Isyak?

Bukankah lagi cantik aturannya?

Saya pasti penonton mesti lebih ramai dari biasa.

Kerana inilah saya membuat kesimpulan betapa KEKALAHAN ini adalah BAHASA ALLAH kepada kita supaya kita yang mengaku HAMBA-NYA pandai menghormati hak agama sendiri. ALLAH sentiasa memberi kepada kita PELUANG dan PILIHAN.

Bijaksana lah dalam memanfaatkan PELUANG dan membuat PILIHAN agar PELUANG dan PILIHAN itu tidak menjadi asbab kepada kemurkaan-Nya.

Cuba persoalkan diri kita kenapa ALLAH mengurniakan kekalahan ini di rumah sendiri bukan di tempat orang?

Sekadar nak memalukan kita di depan penonton sendiri?

Tiada motif sebegitu rupa. ALLAH menetapkan sesuatu dengan tujuan untuk kita berfikir. Kita begitu hebat beraksi di negara orang namun lemah longlai di depan peminat sendiri. ALLAH tidak pernah mempersia-siakan usaha hamba-Nya cuma kita gagal memahami BAHASA-NYA.

Itulah bahasa ALLAH kepada kita bahawa kita tidak mendapat BERKAT-NYA.

KEBERKATAN, satu istilah yang begitu besar pengertiannya. Seorang pelajar yang mungkin prestasi dalam kelasnya tidak begitu menyerlah namun kerana BERKAT ilmunya maka ALLAH memberi kesenangan dan kebahagiaan pada masa depannya. Sekadar analogi kepada pengertian BERKAT begitu juga dengan peristiwa ini.

Bukan prestasi, kecergasan, kehebatan, ranking, status, kepantasan, persepsi dan sebagainya yang menjadi penentu kepada kemenangan namun kebergantungan kita kepada ALLAH itu menjadi jawapan kepada segalanya.

Sejauh mana kita meletakkan ALLAH sebagai matlamat dalam apa jua keadaan dan kondisi. Jika faktor ini tidak diambil kira maka tidak hairanlah ALLAH menarik segala kekuatan kita untuk kemenangan piala ini.

Saya mengajak sahabat-sahabat untuk merenung sepotong ayat al-Quran,

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepada mu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar”. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepada mu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu” 
Al-Baqarah: 120

Jadi, kebimbangan saya di sini ialah adakah ini merupakan salah satu AGENDA YAHUDI untuk menjauhkan umat Islam daripada agama Islam itu sendiri. Dengan menawarkan siaran langsung yang MENARIK ketika azan berkumandang yang akhirnya menyebabkan ramai umat Islam membuat keputusan untuk berjemaah di depan TV masing-masing berbanding menunaikan HAK AGAMA mereka di masjid atau surau-surau.

Adakah perancangan YAHUDI sudah berjaya?

Tepuk dada tanya IMAN.

Berdoalah memohon ALLAH melindungi kita dari termasuk dalam golongan yang lalai mengikut telunjuk Yahudi Laknatullah ini. Mereka akan terus menerus merancang untuk menjauhkan kita dari ajaran ini. Maka nasihat buat diriku dan sahabat-sahabat semua, BERHATI-HATILAH…

Tuntas nya biarpun sekadar bersukan, fikir-fikirkanlah HAK AGAMA kita yang wajib dipenuhi setiap masa dan ketika agar kita tidak menjadi hamba-Nya yang lalai. Saya memohon agar kerajaan atau pihak berwajib agar mengambil berat tentang hal ini.

Jika kita sebagai TUAN RUMAH, tunjukkan lah betapa kita berkuasa. Rebutlah peluang ini untuk mendapatkan penghormatan agama lain terhadap ISLAM yang kita cintai ini. Jangan sesekali kita menuruti jejak langkah syaitan dan Yahudi yang sentiasa memusuhi kita.

Berpandu lah pada al-Quran dan Sunnah setiap masa meskipun kita merasakan itu hanyalah sekadar badminton, namun perlu ingat bahawa kesemua yang berlaku ini adalah ketetapan ALLAH yang Maha Esa.

Oleh itu berhati-hatilah dalam membuat PILIHAN dan merebut PELUANG. Buatlah analisis yang benar-benar menyeluruh dan lengkap.

Saya sendiri kecewa kerana terlepas kesemua perlawanan badminton pasukan negara secara live termasuklah pada hari ini..

Ambil lah ini sebagai iktibar dan pengajaran kepada kita. Saya yakin kita KALAH bukan kerana pasukan kita LEMAH, tapi kita KALAH kerana kita hilang BERKAT-NYA.

Sama-sama kita renung-renungkan…