Tuesday, May 25, 2010

Kasih Seorang Abang Terhadap Adiknya


Gambar ini dihantar melalui e-mel oleh seorang rakan saya. Dia mengirim gambar ini tanpa mengungkapkan apa-apa kata di bawahnya. Melihat gambar ini, saya faham kenapa dia tidak mampu menulis perasaannya ketika itu. Saya yakin, semua yang melihat akan berkongsi rasa yang sama. Speechless.

Lalu cuba berkongsi kesedihan nya dengan orang lain. Moga gambar ini memberi cetusan rasa SEDAR dalam diri kita yang masih lagi bertuah.

Tenung lah, selami lah gambar ini. Di tengah-tengah masyarakat bergaduh soal kalimah ALLAH, gereja, mufti, harga barang dan sebagainya, nasib mereka ini – underprivileged langsung tiada siapa berani membelanya. Ke manakah hilangnya kemanusiaan kita?

Kasihnya dia pada adiknya yang masih kecil. Meskipun dia sendiri tak pasti apakah dia mampu menyara dirinya sendiri. Alangkah indahnya sifat KASIH-SAYANG yang dikurniakan oleh ALLAH kepada kita yang bergelar manusia di bumi ini.

Alangkah sempurnanya ciptaan yang Maha Esa yang meletakkan KASIH-SAYANG sebagai sifat kejadian kita.

Dialah BAPA, dialah IBU, dialah ABANG buat si kecil yang berada dalam pelukannya itu. Inilah lambang kasih sayang dan kemanusiaan.

Bayangkan jika kita berada di tempat si abang itu. Apakah kita sanggup menjadi sepertinya?

Moga ALLAH menyelamatkan insan yang berada dalam gambar di atas. Sungguh, saya sendiri menitis air mata ketika menerima email ini.