Sunday, May 16, 2010

Ekspedisi Sungai Gabai: Alam Guru Kami

Alhamdulillah, tidak tergambar kegembiraan aku kerana Ekspedisi Sungai Gabai yang aku pernah war-warkan sebelum ini berjalan dengan lancar tadi. Bermula dari pagi, ekspedisi itu telah mendidik aku sendiri dalam beberapa perkara tanpa aku sedari.

Ya, tarbiah RABBANI itu tidak mengira waktu dan tempat. Kadang kala ia amat menuntut kepada kesabaran yang tinggi. Namun keseronokan berekspedisi telah menutup segala rongga emosi akibat berlakunya “peristiwa” di luar jangkaan.

Apa pun biarlah gambar-gambar ini berbicara.

Malam Sebelum Program



Program di Sungai Gabai








Ekspedisi ini mendidik aku untuk sedar betapa kuasa pengaruh itu penting. Yes, politik dalam persahabatan.

Turut mengajar erti kerjasama dan kemanisan bersahabat. Berlainan ideologi dan latar belakang pemikiran bukanlah menjadi penghalang segalanya.

Panjat 300 anak tangga, bukan setakat jantung tapi limpa aku pun nak pecah. Huhu, kena pikul naik air mineral satu kotak. Berat betul!

Berenang di tempat yang paling dalam, terpaksa bergayut tepi batu kerana tersangat dalam sehingga kaki kami sendiri tak cecah dasar sungai.

Buat time weekend, jadi terpaksalah berebut-rebut dengan orang lain. Nasib baik kami hampir 20 orang so bolehlah mengalahkan crowd yang sedikit bilangannya untuk kuasai port-port menarik.

Apa pun, alam adalah GURU buat mereka yang beriman,

“Dia lah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya, dan Dia lah yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing) supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayat Nya (tanda-tanda kebesaran Nya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu yang dijadikan Nya).Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti, dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda-tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertakwa.” 
Yunus: 5-6

Mohon agar ALLAH mengampuni segala kekurangan dan kelemahan yang berlaku ketika mengendalikan program dan berharap kita tidak tergolong dalam golongan mereka yang melampaui batas.