Friday, April 30, 2010

Kullu Min Habibi Khair: Belasungkawa Buat Ibu Bapa, Keluarga, Rakan Taulan dan Guru-Guru Adik Aminulrasyid

ALLAH mengaturkan atau mentadbir urusan seluruh kerajaan-Nya, Dia memerintah, melarang, mencipta, memberi rezeki, MENGHIDUPKAN, MEMATIKAN, memuliakan, menghinakan, menukar ganti malam dan siang, mendatangkan peristiwa-peristiwa dalam kalangan manusia, menukar-nukarkan semua kerajaan dan negeri, lenyap satu kerajaan atau negara, muncul gantinya yang baru, perintah dan kekuasaan-Nya terlaksana di seluruh langit dan di permukaan bumi dan di bawahnya, di lautan dan di udara.

Pengetahuan ALLAH meliputi segala sesuatu. ALLAH Maha Mendengar segala sesuatu yang berbunyi tidak ada kekeliruan dan kesamaran bagi-Nya, malahan ALLAH mengamati kebisingan (hiruk pikuk) segala suara yang berbunyi, dalam semua bahasa, dengan hajat keperluan masing-masing yang bermacam-macam, tidak terjadi sebarang gangguan pendengaran disebabkan mendengar yang lain, tidak berlaku sebarang kekeliruan kerana banyaknya pertanyaan atau permintaan, tidak merasa marah atau bosan dengan kesungguhan permintaan hamba yang banyak hajat keperluannya.

Penglihatan ALLAH meliputi semua yang dapat dilihat, ALLAH menyaksikan gerakan semut hitam di atas batu di dalam suasana malam gelap gelita. Perkara ghaib bagi ALLAH adalah jelas dan terang, perkara rahsia bagi-Nya adalah terang dan nyata. ALLAH berfirman dalam Al-Quran,

“Sekalian makhluk yang ada di langit dan bumi sentiasa berhajat dan memohon kepada-Nya. Tiap-tiap masa Ia di dalam urusan(mencipta dan mentadbirkan makhluk-makhluk-Nya)" 
aR-Rahman: 29

ALLAH SWT mengampunkan dosa, menghilangkan kegundahan, melenyapkan kesusahan, PELIPUR KEDUKAAN, pencipta kekayaan dan rasa kepuasan bagi si fakir, pemberi hidayah bagi orang yang sesat, pembimbing orang yang kebingungan, PEMBANTU ORANG YANG MENDERITA, memberi makan (kenyang) orang yang lapar, memberi pakaian orang yang tak berpakaian, menyembuhkan orang yang sakit, memberi afiat orang yang menderita penyakit, menerima dan mengampuni orang yang bertaubat, membalas orang yang berbuat baik, MEMBANTU ORANG YANG DIZALIMI, MEMBINASAKAN ORANG YANG ANGKUH, menutupi cacat cela hamba-Nya, memberi keamanan orang yang ketakutan, mengangkat darjat sebilangan kaum, menurunkan darjat sebilangan yang lain.

Seandainya penghuni seluruh langit dan penduduk bumi, seluruh makhluk ciptaan-Nya dari awal hingga akhir, seluruh umat manusia dan jin, kesemuanya berada pada tahap ketakwaan yang paling tinggi dalam kalangan mereka, maka hal ini tidak akan menambahkan kerajaan ALLAH sama sekali.

(Sebaliknya) sekiranya semua makhluk ciptaan-Nya sejak awal hingga akhir, dan seluruh manusia dan jin berada pada tahap kederhakaan yang paling dahsyat dalam kalangan mereka, maka hal ini tidak akan mengurangkan kerajaan ALLAH sama sekali.

Sekiranya semua penghuni langit dan penduduk bumi, semua makhluk ciptaan-Nya sejak dari awal hingga akhir, manusia dan jin, makhluk yang hidup dan mati, yang basah dan yang kering, kesemuanya berdiri dan bangkit di suatu tanah lapang lalu mereka meminta atau berdoa kepada ALLAH, lantas ALLAH memenuhi permintaan masing-masing di antara mereka, maka hal ini tidak akan mengurangkan apa yang ada pada sisi ALLAH sebesar atom (habuk) jua pun.

Dialah Tuhan yang bersifat awal yang tiada sebelum-Nya, Tuhan yang bersifat akhir yang tiada sesudah-Nya sesuatu apa jua pun. Maha Agung dan MAHA AGUNG lah ALLAH SWT.

Tuhan yang paling berhak disebut-sebut dan diingat, Tuhan yang paling berhak disembah, yang paling patut disyukuri, yang paling KASIH di antara yang berkuasa, yang paling pemurah antara yang selalu diminta sebarang hajat keperluan daripada-Nya.

ALLAH SWT adalah Raja atau Penguasa yang tiada sekutu bagi-Nya, Tunggal tiada bandingan-Nya, Shamad yang tiada bagi-Nya anak, Maha Tinggi tidak ada yang menyamai-Nya, semua sesuatu akan hancur binasa kecuali Zat ALLAH, semua sesuatu akan hilang lenyap kecuali kerajaan ALLAH.

Ia tidak ditaati oleh hamba-Nya melainkan dengan izin-Nya,tidak diperbuat maksiat oleh manusia melainkan dengan pengetahuan-Nya, Ia ditaati oleh hamba-Nya lalu ia sendiri bersyukur, diperbuat maksiat oleh manusia terhadap-Nya lalu Ia memberi keampunan. Semua bala bencana (niqmah) adalah merupakan KEADILAN ALLAH, semua nikmat yang diberi-Nya adalah semata-mata kurnia daripada-Nya.

ALLAH SWT adalah pengamat(yang melihat-lihat hamba-Nya)yang paling hampir sekali, pemelihara(yang memelihara hamba)yang paling dekat sekali, Ia menguasai segala makhluk secara mutlak, menulis segala kesan dan peristiwa, MENCATAT SEGALA AJAL, semua hati manusia dalam kekuasaan-Nya.

Perkara rahsia di sisi ALLAH adalah jelas dan nyata, pemberian-Nya adalah “perkataan”, azab seksaan-Nya adalah “perkataan”, yakni….

“Hanyasanya kekuasaan dan perihal-Nya apabila Ia menghendaki sesuatu, Ia hanya berfirman “JADILAH ENGKAU!” Maka sesuatu itu wujud” 
Yaasin: 82

--------
Belasungkawa ini saya tujukan khas buat insan yang begitu dekat dengan Allahyarham Adik Aminulrasyid Amzah yang menemui tuhannya pada 26 April 2010 yang lepas. Pastinya ibu dan bapa si adik ini, abang dan kakaknya, rakan-rakan sepermainannya dan guru-gurunya yang pastinya amat merasai kehilangan ini.

Takdir itu tetap TAKDIR dan kita yang hidup harus meneruskan perjuangan. Saya menulis ini buat sekian kalinya berkenaan Adik Aminulrasyid bukanlah semata-mata emosi tetapi rasa tanggungjawab serta kasih sayang sesama makhluk itu amat dalam ertinya bagi ku.

Bukan saya seorang, malah rata-rata, mereka yang mendengar berita ini pasti sebak dan mahu mengalirkan air mata kesedihan. Apatah lagi mereka yang begitu rapat dengan Allahyarham.

Di sini ingin ku nukil kan coretan Imam Ibnu Qayyim r.a. tentang kebesaran ALLAH yang Maha Mengatur segala sesuatu. Dengan harapan nukilan ini mampu menaikkan semangat dan kesedaran kita tentang hikmah kejadian ini dan betapa ALLAH itu begitu hebat dalam percaturan-Nya.

Khas buat Puan Norsiah Mohamad, abang dan kakak Adik Aminulrasyid, rakan-rakan sepermainan, saudara mara dan guru-guru kepada Adik Aminulrasyid.

Hayati lah secebis nukilan seorang ulama’ tentang kebesaran ALLAH dan betapa segala sesuatu itu tidak berlaku secara sia-sia. Percayalah, sungguh ini ketentuan dari-Nya.

Bersabar dab REDHA adalah kunci kebahagiaan.

Kullu min habibi khoir yakni SEGALA YANG DATANG DARI KEKASIH (ALLAH) ITU BAIK. Moga Puan Norsiah Mohamad, keluarga, rakan-rakan, saudara-mara dan guru-guru Allahyarham Adik Aminulrasyid bersabar dan redha dengan ketentuan-Nya.

Namun, sesekali kita tidak berserah pada TAKDIR. Ya, ajal maut di tangan ALLAH tapi kita diberi hak untuk memilih. Perjuangan menuntut KEADILAN buat Adik Aminurrashid pasti dan pastinya akan terus bergelojak.