Saturday, August 15, 2009

Bukan Ketajaman Yang Menjadikan Katana Ditakuti

“Pedang jepun atau KATANA tidak akan membawa sebarang makna jikalau kita cuma menilai dari segi material yang digunakan untuk membuatnya,” ujar jurulatih taekwondo ku, Sir Chauw Proom Wichit sambil menghela nafas.

Dia menyambung lagi, “atau ketajamannya yang mampu memotong segala sesuatu hatta besi sekalipun tetapi,” dia berhenti seketika seolah mencari idea.

Kemudian, dia melontarkan kepada kami soalan, “Apa yang membuatkan KATANA begitu hebat apatah lagi bila berada dalam genggaman seorang samurai..?”

Kami semua terdiam, memandang antara satu sama lain seolah cuba mencari jawapan di wajah pelatih yang lain.

Jurulatih kami mengangguk tersenyum dan terus menyambung, “Ya, tak lain ialah SPIRIT yang ada pada samurai itu yang dijelmakan melalui gerakannya yang akhirnya membuahkan satu pukulan yang maha dahsyat.”

Itulah kata-kata jurulatih taekwondo aku selepas habis latihan semalam. Dia membawakan perbandingan antara semangat katana dan taekwondo. Aku terfikir kata-kata itu sepanjang hari ini nyata ia mempunyai maksud yang cukup mendalam.

Tambah jurulatih ku lagi, begitu juga manusia yang mempunyai tubuh badan yang sihat serta akal yang begitu tajam namun tidak mempunyai semangat yang kuat pasti tersungkur juga akhirnya.

You know about F1 car? You know how strong the F1 car body kit to prevent the wind and accident? You know how fast F1 car engine when it on the track?

Dia melontarkan satu demi satu soalan kepada kami.

But try you think what happen if the super great F1 car does not fill up with fuel? Ok, we compare our body to the F1 car. Strong and great body kit that mean strong body. Super powerful and fast engine mean that the sharp and straight mind. But if the car does not have fuel it will never move anymore that mean it does not have spirit anymore. Same like us, we know the spirit is much important but we did not know the source of spirit. In taekwondo what the matter that push yourself to commit in each training no matter how hard, horrible and hurt that training is your RESPONSIBILITIES to your body and mind. You feel responsible to attends the training, always try your best in competition is because of that thing same like F1 car, fuel is its source of spirit to move its engine.

Jurulatih aku mengibaratkan diri kita dengan sebuah kereta F1 untuk menunjukkan pertalian antara BODY, MIND and SPIRIT.

Dengan adanya semangat yang kuat akan melahirkan perancangan yang jitu dalam diri kita. Walaupun jurulatih ku itu bukanlah seorang Muslim namun kata-katanya penuh hikmah dan kebijaksanaan.

Aku secara jujur nya akan sentiasa bersemangat bila mendengar dia memberi nasihat pada kami para anak buah selepas tamat latihan. Dari sini aku teringat kata-kata senior ku di Matrikulasi dulu, Abang Zul, “Sesungguhnya islam itu bukan semangat tapi amanah.”

Sampai sekarang aku menyemat kata-kata itu dalam hatiku sebagai ingatan ketika aku alpa. Tentu sahabat-sahabat pelik kenapa aku dari bercerita tentang katana pergi ke F1 terus ke taekwondo dan sekarang ini pasal ISLAM pula.

Ada kaitan ke?

Ya, pada aku ia amat berkaitan terutama bila kita berbicara tentang semangat atau spirit.

Jika kita mengatakan bahawa bagi seorang samurai, katana adalah sumber serta lambang semangat tidak kira bila dan di mana sekalipun.

Begitu juga kereta F1 minyak adalah sumber spirit yang membolehkan ia berfungsi. Malah budak-budak taekwondo mampu memberi komitmen sepenuhnya semasa latihan adalah disebabkan rasa tanggungjawab yang menjadi sumber semangatnya.

Maka, dalam kita memperjuangkan Islam kita juga perlu bersemangat tapi apakah sumber semangat yang betul itu?

EMOSI atau AMANAH yang menggerakkan kita selama ini?

Dari sinilah kita cuba renungkan kembali di manakah posisi kita yang sebenar. Jika kita berjuang atas dasar semangat emosi nescaya ia tidak akan bertahan lama malah jika berterusan ia akan membawa akibat dan kesan yang buruk pada ISLAM itu sendiri.

Berlainan jika kita berjuang atas dasar semangat amanah yang di taklif ke atas kita sejak baligh sudah tentu kita akan mampu bertahan tidak kira walau apa pun mehnah dan tribulasi yang menghalang kita. Inilah yang dimaksudkan Abang Zul tadi bahawa ISLAM itu bukan semangat tetapi AMANAH.

Tapi malangnya fenomena hari ini menyaksikan ramai umat Islam bangkit berjuang apabila timbul isu sensitif sahaja seperti isu karikatur menghina RASULULLAH SAW, isu serangan Israel ke atas Palestine, isu pembunuhan Marwa ar-Sharbinie dan beberapa isu itu sahaja tetapi apabila isu tersebut sejuk semangat KENTAL umat Islam mula beku sedikit demi sedikit sebelum terkubur begitu sahaja..

Inilah semangat EMOSI.

Aku menulis ini adalah untuk memperingati diriku sendiri dan para sahabat agar kita muhasabah balik diri kita moga-moga kita meletakkan asas semangat kita pada tempat yang betul. Berjuang dalam Islam matlamatnya adalah mardhotillah tapi jika pemangkin kita adalah benda yang salah adakah tercapai hasrat itu?

Ya ALLAH, ampuni lah dosa hamba-Mu ini yang seringkali gagal menjadikan engkau sebagai sandaran aku ketika berjuang di jalan-Mu.

Begitulah sahabat-sahabat ku dalam perjuangan ini ada benda yang perlu kita sentiasa update agar cita-cita kita dengan RABBUL IZZATI tercapai. Aku bertuah sepanjang musafir ku menuntut ilmu di negeri orang sejak dari Matrikulasi Melaka sehingga berjaya menjejak kaki di UKM aku sentiasa didampingi orang-orang yang hebat dan dikasihi ALLAH untuk membimbing aku.

Walau aku tersungkur ada mereka yang sudi menarik tangan aku bangkit semula.

Jika aku terhincut-hincut dihempas badai ujian, ada lagi insan yang sudi memimpin ku bertatih.

Ya ALLAH inilah nikmat-Mu yang aku sering lupa untuk mensyukurinya setiap waktu. Tetapkan lah hati kami dalam perjuangan-Mu ini ya ALLAH selagi engkau masih lagi memberi peluang kepada kami menghirup udara-Mu di dunia ini .

Insya ALLAH.